Colas CZ zrekonstruoval tramvajové tratě v Plzni a Olomouci. Významné zakázky na kolejích má také v Praze a Ostravě.
Kolejová doprava ve městech je bezpečná, rychlá a pohodlná, a tak není divu, že tramvaje dnes jezdí hned v sedmi českých městech. Společnost Colas CZ dokazuje, že umí propojit své léty prověřené know-how z oboru silničního stavitelství s kolejovými stavbami. Letos dokončila rekonstrukci vybraných tramvajových úseků ve dvou českých městech, v dalších dvou metropolích nové koleje včetně zastávek právě staví.
V PLZNI RYCHLEJI
Začít můžeme Plzní a Olomoucí, kde se již cestující vozí po nových traťových úsecích. Letos v září se tramvajová linka č. 2 rozjela po své původní trase v Plzni. Colas CZ v západočeské metropoli dokončil opravu dvoukolejné tramvajové trati v Koterovské ulici, a to v 967 metrů dlouhém úseku mezi náměstím Generála Píky a Světovarem. Namísto zastaralých železobetonových panelů, kvůli nimž tu tramvaje jezdily krokem, byla v celém rekonstruovaném úseku použita pevná jízdní dráha se stojinovými širokopatními kolejnicemi. Cestující mohou využívat nové zastávky Brojova a Na Slovanech. Součástí zakázky bylo také technicky náročné vybudování sedmi odvodňovacích bahníků a jejich napojení na stávající kanalizaci v hloubce až 7,5 metru.
V OLOMOUCI POHODLNĚ
Hotovo je také v Olomouci, kde se letos koncem května po dvouleté rekonstrukci otevřela Masarykova třída. Colas CZ tu vyměnil 103 metrů kolejí v každém směru v úseku mezi mostem přes Bystřičku a stavbou protipovodňových opatření. Zásadní proměnou prošla tramvajová zastávka U Bystřičky, kde vznikla zastávka takzvaného vídeňského typu. Tedy s takovým výškovým uspořádáním, které umožňuje pohodlný nástup do tramvaje, ale zachovává přitom jízdní pruh pro auta. Navazující stavbou, kde Colas CZ figuroval jako subdodavatel stavby pevné jízdní dráhy, byl nový most přes řeku Moravu. „Stavba probíhala uprostřed města, kudy vede řada inženýrských sítí, a museli jsme tak pracovat s maximální obezřetností,“ říká Jan Velička, projektový manažer Colasu CZ.
V OSTRAVĚ PŘÍPRAVA NA MISTROVSTVÍ
Koncem května začal Colas CZ na kolejích stavět i v Ostravě, a to poblíž Ostravar Arény. Během rekonstrukce mostu přes Plzeňskou ulici projde úpravami i tramvajová zastávka Tylova. Kromě rekonstrukce nástupišť zahrnuje zakázka také zrušení západního schodišťového koridoru, kde bude vybudován nový bezbariérový výtah. Počítá se také s kompletní sanací podchodu. Samotná zastávka získá nový informační systém a zastřešení, Colas CZ také v místě položí na 100 metrů nového kolejového svršku. Ostrava se tím mimo jiné připraví na mistrovství světa v ledním hokeji, které by se kromě Prahy mělo v roce 2024 odehrát právě v nedaleké Ostravar Aréně.
PRAŽSKÁ ESTAKÁDA
A nakonec ještě co do objemu nejvýznamnější zakázka Colasu CZ na kolejích. Najdeme ji v Praze. Stavaři na estakádě, která překlenuje údolí a hned tři železniční tratě, demontovali celý kolejový svršek, což představuje 1 246 metrů kolejí a více než 1 800 dřevěných pražců. Kompletně zrekonstruované trati by se cestující měli dočkat v létě 2023.
Text: Colas CZ