Trolejbusy: Pozapomenutá kapitola knihy o Praze se opět otvírá

publikováno:
V pondělí 29. srpna měli obyvatelé Hanspaulky v Praze 6 nevšední podívanou v zastávce U Matěje. Dopravní podnik hl. m. Prahy přivezl na Hanspaulku historický trolejbus Praga TOT z roku 1936. V pondělí 29. srpna měli obyvatelé Hanspaulky v Praze 6 nevšední podívanou v zastávce U Matěje. Dopravní podnik hl. m. Prahy přivezl na Hanspaulku historický trolejbus Praga TOT z roku 1936.

Do Prahy se pomalu vracejí trolejbusy. Do budoucna hlavní město plánuje jejich provoz v severní a západní části metropole. Často se vrátí na původní trasy, kde jezdily trolejbusy v minulosti. Plný rozjezd první novodobé trolejbusové linky nyní ovšem uvázl na opožděné dodávce vozidel.

Poprvé v Praze vyjely trolejbusy 28. srpna 1936 mezi dnešními zastávkami Vozovna Střešovice a U Matěje v šesté městské části. Návrh na trať spojující Ořechovku a Hanspaulku vznikl v roce 1934. Trasa měřila 3,5 km, jízda z konečné na konečnou trvala 13 minut a trolejbusy začaly jezdit s označením K, které převzaly od původní autobusové linky. V pozdějších letech byla linka označena číslem 51. Provoz na lince zahájily prototypy českých firem. Vozy Škoda 1Tr, Tatra T 86 a Praga TOT, které obdržely evidenční čísla 301-303. Po Praze byly zavedeny trolejbusové provozy i v dalších městech Československa. V roce 1941 začal provoz v Plzni a Bratislavě, o tři roky později se rozjely trolejbusy ve Zlíně.

Protože se trolejbusová doprava ukázala jako spolehlivá a ideální pro kopcovité linky, vznikla v roce 1939 další trať v Praze. Trolejbusy začaly jezdit z Anděla přes Malvazinky k jinonickým továrnám (linka W, později 52). Tehdy už měl dopravní podnik 23 trolejbusů, včetně nového typu Škoda 2 Tr.

Poválečný příběh

Další rozvoj nastal až po druhé světové válce. Linka 53 propojila Strahov se Smíchovem, linka 54 Nové Město s Vršovicemi a linka 55 Václavské náměstí s Podolím a Pankrácem. V padesátých letech vyjely trolejbusy z náměstí Míru do Vysočan (linka 56), z Karlova náměstí Zahájení provozu na novodobé trolejbsové trati v ulici Prosecká dne 15. 1. 2017.do Vysočan (linka 57) a z Libně přes Letňany do Čakovic (linka 58). Trolejbusy pod označením 59 jezdily ze Smíchova do Velké Chuchle, linka 60 spojila Průběžnou s Jinonicemi a na Děkanku jezdila linka 61. V roce 1959 dosáhla trolejbusová síť svého maxima – 56,9 km. V dalších letech už tratě ubývaly. 

Posledním provozním dnem se stal 15. 10. 1972, kdy se Pražané rozloučili s trolejbusy. Zatažení posledního vozu proběhlo v brzkých nočních hodinách 16. října.

O té doby se o návratu trolejbusů mluvilo mnohokrát. Už v roce 1979 byly první úvahy o znovuzavedení trolejbusové dopravy, v roce 1981 byla vypracována studie na obslužnost Barrandova, v osmdesátých letech se řešila obslužnost severních sídlišť, na začátku devadesátých let se připravoval návrat trolejbusů na linku z Anděla do Jinonic, ale přípravy nikdy nedopadly úspěšně.

Řešení pro 21. století

Až po 45 letech od ukončení provozu byl slavnostně zahájen zkušební nový provoz v ulici Prosecká. 15. října 2017 za zájmu široké veřejnosti proběhly první jízdy s cestujícími. V dalších letech dopravní podnik využíval kilometrovou trať k testování parciálních trolejbusů, a to včetně jízd pro veřejnost pod linkovým označením 58. Tato linka jezdila v trase Palmovka–Letňany. 10. ledna 2022 začala v Letňanech stavba dalších úseků pro budoucí elektrifikaci autobusové linky 140 v trase Palmovka–Letňany–Čakovice–Miškovice. Po devíti měsících proběhl v Letňanech na ulici Tupolevova trolejbusový den, kde se prezentovaly historické i moderní vozy. Od té doby se Historický trolejbus Tatra T400 při slavnostech 15. 10. 217 v zastávce Kellnerka.čeká, až výrobce trolejbusů dodá vozidla pro linku 140, resp. 58. Zakázku na 15 parciálních kloubových trolejbusů vyhrála společnost SOR Libchavy s vozidlem SOR TNS 18 a s elektrovýzbrojí od firmy Cegelec. Podle vyjádření dopravního podniku v lednu 2022 měly být první vozy dodány do Prahy na podzim roku 2022. Nestalo se. Dodnes výrobce nedodal do Prahy jediný trolejbus, a tak trolejbusová trať skomírá. Přesto doufejme, že se její funkčnosti časem dočkáme.

Návrat do Prahy 6

Další trať začal pražský dopravní podnik stavět 14. února 2023. Jedná se o trať spojující Nádraží Veleslavín a ruzyňské letiště. Z dopravního hlediska se jedná o elektrifikaci autobusové linky 119. Na této lince se počítá s provozem dvoukloubových trolejbusů o délce 25 metrů, které dodá konsorciu skupiny Škoda Transportation a Solaris Bus & Coach.

Linka 119, v budoucnu 59, má délku zhruba 9 kilometrů, trolejové vedení bude pokrývat asi polovinu její délky od terminálu Nádraží Veleslavín po Terminál 3. Zbývající úsek pojedou trolejbusy na baterie. Výstavba této trati probíhá v koordinaci se stavbou tramvajové trati Divoká Šárka – Dědina. Pokud půjde vše podle plánu, první trolejbusy na trať vyjedou na začátku roku 2024.

Trolejbus Škoda 24 Tr v zastávce Letňany při zahájení stavby trolejbusové trati z Letňan do Čakovic dne 10. 1. 2022.

Pražské plány s návratem trolejbusů tímto ovšem nekončí. Poté, co vyjedou linky 58 a 59, očekává se na levém břehu města stavba tratí pro linky 51, 52, 53 a 56. V současnosti probíhají projektové práce na návratu trolejbusů na Hanspaulku v Praze 6, kde v roce 1936 začala jezdit první trolejbusová linka. Linka 51 bude faktickou elektrifikací linky 131 v její trase Bořislavka–Hanspaulka–Hradčanská. V oblasti Hanspaulky se počítá s trolejbusovým vedením, v Bubenči s jízdou na baterie.

Další linkou na šestce je nynější autobusová linka 191 (Anděl–Petřiny–Dědina–Letiště), která ponese označení 56 a částečně využije infrastrukturu postavenou pro linku 119 (59).

Další linky následují

Obnovení trolejbusové dopravy se chystá také na Strahov a Malvazinky. V prvním případě se počítá s elektrifikací linky 176 (nově 53) v trase Stadion Strahov – Karlovo náměstí a s linkou 137 (52) v trase Na Knížecí – U Waltrovky.

Na severovýchodě Prahy se připravuje elektrifikace linky 201, která jezdí z Holešovic, přes Prosek, Letňany a Kbely na Černý Most. Tato linka pod novým číslem 61 by částečně využívala už postavenou infrastrukturu postavenou pro linku 58.

Pro všechny zmíněné linky poptává dopravní podnik až 70 parciálních standardních trolejbusů. Vítěze tendru by měl ohlásit během letošního jara či léta. Ale ani to nejsou finální plány. Rada hlavního města Prahy schválila 25. dubna 2022 investiční záměr na elektrifikaci dalších čtyř autobusových linek na levém břehu Vltavy. Jedná se o linky: 142 (Nové Butovice – Velká Ohrada), 225 (Velká Ohrada – Nové Vokovice), 174 (Vypich – Nádraží Řeporyje), 184 (Vypich – Velká Ohrada). 

I přes současné problémy s dodáním vozidel na už postavenou trolejbusovou trať pro linku 58 se zdá, že trolejbusová doprava se stane důležitou součástí pražské hromadné dopravy. Trolejbusy mají v budoucnu zajišťovat provoz na páteřních a kopcovitých linkách. 

Autor a foto: Ondřej Matěj Hrubeš