Poklepáním základního kamene 7. června oficiálně začala výstavba historicky prvního PPP projektu v ČR, konkrétně 32 km dálnice D4 a rekonstrukce 16 km stávající I/4 mezi Příbramí a Pískem.
Stavba je rozdělena do pěti úseků, stavět se ale budou všechny najednou. Stavební práce budou probíhat do konce roku 2024. Od roku 2025 bude konsorcium Via Salis provozovat a udržovat v bezvadném stavu celých 48 kilometrů dálnice D4 a navazující části I/20. Nově postavené úseky dálnice budou ve vlastnictví státu, stát se ale na financování v průběhu jejich výstavby nepodílí. Oproti tradičnímu modelu veřejného zadávání si stát nekupuje jen výstavbu, ale též službu ve formě provozu a kvalitní údržby. Celková konečná cena je 17,8 miliardy korun v čisté současné hodnotě.
Stát začne dálnici splácet až po zprovoznění a po 25 letech ji plnohodnotně převezmeme do své správy ve stavu, který lze označit jako nový. Z hlediska uživatelů bude dálnice zpoplatněna shodně jako jiné pozemní komunikace v ČR. Příjem z těchto poplatků bude příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury, a nebude jakkoliv provázán s úhradou koncesionáři, který je placen výhradně na základě principu dodržování kvality služeb. Za hladký průběh výstavby a následného provozu je zodpovědný koncesionář - Via Salis, společný podnik VINCI Highways a Meridiam, který zadal stavební práce společnosti DIVia stavební, jež je dceřinou společností EUROVIA CS.
Technické detaily projektu:
- 47,1 km celková délka opravených a nových úseků
- 2 127 000 m3 vytěžené půdy
- 675 000 m3 vytěžené ornice
- 315 000 m3 nově dodané půdy
- 5 stávajících stavebních konstrukcí bude zbouráno a nahrazeno novými
- 40 stavebních konstrukcí bude nově vybudováno (včetně 20 staveb umožňujících migraci zvěře)
- 3 asfaltové vrstvy na nových úsecích (8 + 8 + 4 cm)
- 767 000 m2 vozovky na nových úsecích
- 4360 m protihlukových stěn
- 2 odpočívky s čerpacími stanicemi a elektrickými rychlonabíjecími stanicemi
- 100% pokrytí nové dálnice kamerovým systémem
- 112 ks kamer pro monitorování úseků
- 48 nouzových SOS telefonů
- 28 variabilních dopravních značek a informačních tabulí
- 10 meteorologických stanic
- 27 analyzátorů dopravního proudu.
Základní informace:
- Jméno projektu: Via Salis D4
- Objednatel: Ministerstvo dopravy ČR
- Koncesionář: Via Salis (VINCI Concession a Meridiam)
- Zhotovitel: DIVia stavební (člen skupiny EUROVIA CS)
- Doba výstavby: 06/ 2021–12/2024