Komplexní rekonstrukce Zvíkovského mostu – technická výzva nad Orlickou přehradou

publikováno:

Jeden z nejvýznamnějších mostů nad Orlickou přehradou prošel rozsáhlou rekonstrukcí. Zvíkovský most, postavený v roce 1967 technologií letmé betonáže, byl předmětem náročné modernizace realizované společností COLAS CZ za téměř 90 milionů Kč zadané Jihočeským krajem. Přestože most nebyl ve vysloveně havarijním stavu, poslední rekonstrukce proběhla v roce 1996 a více než 60 let provozu se na něm výrazně podepsalo.

Čtyřpolový železobetonový most o délce 255 metrů a průměrné výšce 48 metrů nad hladinou vyžadoval komplexní obnovu. Projekt zahrnoval sanaci nosné konstrukce mostovky, kompletní výměnu mostního svršku včetně hydroizolací a mostních závěrů. Specifickou technickou výzvou byla práce na komorovém nosníku, který vyžadoval sanaci jak vnějšího pláště, tak vnitřních prostor.

Zavěšené lešení na konstrukci mostu.Stavební práce započaly v dubnu 2024 odfrézováním povrchu vozovky a odbouráním části vyrovnávací desky. Vzhledem k původní konstrukci mostu, realizované metodou letmé betonáže bez použití podpůrného lešení, museli mostaři přistoupit k netradičnímu řešení. „Lešení jsme instalovali reverzním způsobem – zavěsili jsme ho na konstrukci mostu shora dolů,“ vysvětlil hlavní stavbyvedoucí Jakub Vodňanský. Společnost COLAS CZ nyní disponuje vlastní technologií pro instalaci zavěšeného lešení, což představuje významný pokrok oproti dřívější nutnosti externího zajištění.

Nečekanou komplikací během rekonstrukce se stal nález azbestu v podobě eternitových desek. Tato situace si vyžádala implementaci přísných bezpečnostních opatření. Bylo nutné zřídit dekontaminační jednotku, pracovníci museli používat jednorázové ochranné obleky a respirátory. Zaveden byl také speciální pracovní režim s dvouhodinovými pracovními intervaly následovanými dvacetiminutovými přestávkami. Nezbytná byla také důkladná očista pracovníků pomocí vysavačů s výkonnými filtry před opuštěním pracoviště.

V rámci přizpůsobení současným bezpečnostním normám došlo i na významné úpravy bezpečnostních prvků. Původní konstrukce byla doplněna o moderní svodidla po obou stranách mostu. Kompletní rekonstrukcí prošly také mostní římsy sloužící jako chodníky a zábradlí. Tyto úpravy sice změnily původní vzhled mostu, jsou však nezbytné pro zajištění bezpečnosti současného provozu.

Most je součástí důležité regionální infrastruktury. Po dobu rekonstrukce byla doprava vedena po objízdných trasách přes Podolský či Žďákovský most, což představovalo zajížďku přibližně 15 kilometrů. Původně plánovaný termín dokončení koncem září 2024 musel být vzhledem k neplánovaným vícepracím spojeným s odstraněním azbestu přehodnocen.

Asfaltová pokládka.Unikátní zajímavostí je existence identického „mostu-dvojčete“ přes Otavu, vzdáleného pouhé dva kilometry vzdušnou čarou západním směrem. Tento most sdílí nejen rok výstavby, ale i přesné rozměry s rekonstruovaným mostem a prošel obdobnou obnovou v předchozích letech pod vedením jiné stavební společnosti.

Pro společnost COLAS CZ není oblast Orlické přehrady neznámým teritoriem – v roce 2017 zde úspěšně dokončila rekonstrukci ikonického Žďákovského mostu. Hlavní stavbyvedoucí Jakub Vodňanský, který se podílel na obou projektech, poukazuje na rozdíly: „Žďákovský most je ocelový, zatímco Zvíkovský železobetonový. Společným jmenovatelem je však práce ve značné výšce nad hladinou.“ Rekonstrukce Zvíkovského mostu tak představovala další významný projekt v portfoliu oblasti Mosty a monolitické konstrukce společnosti COLAS CZ, která v poslední době realizovala například most přes dálnici D11 v Horních Počernicích, nové přemostění v Plané nad Lužnicí či mosty v Třeboni nad železniční tratí.

Autor: COLAS CZ, a.s.
www.colas.cz