Nejtěžší část prací má za sebou tým Jiřího Salavy z divize 4 Metrostavu, která modernizuje úsek dálnice D1 u Velkého Meziříčí včetně mostu Vysočina, který je nejvyšším na celé trase páteřní tepny. Výrazně se tak zkrátil čas velmi omezeného provozu dálnice, po které jezdili řidiči pouze v režimu dva pruhy jedním směrem a jeden pruh opačným. „Nikdo nevěřil, že to jde za 70 dní stihnout. Ale spoustu práce jsme udělali v přípravné fázi, abychom samotnou modernizaci mostu realizovali v co nejkratší době.“
Kdy šla pravá část mostu Vysočina do provozu?
Osmého září a povedlo se nám ho zprovoznit po celé šířce, čímž se celá stavba urychlila. Jediné, co scházelo, byly lité chodníky z asfaltu, které jsme dodělali během následujícího týdne. Od 6. října už se po pravém mostě jezdí v režimu 2+2 pruhy.
Můžete popsat průběh stavby?
Důležitá byla přípravná fáze, kdy jsme za provozu sundali a osadili konzoly, navozili dovnitř mostu maximum materiálu, prováděli jsme i nějaké svary, které šly udělat rovněž za provozu. Takže si troufnu říci, že 50 procent práce jsme stihli udělat před samotnou uzávěrou mostu. Pokud bychom nechali všechny práce na těch 70 resp. 105 dní, jak předpokládal harmonogram, tak se to stihnout určitě nedalo.
Tedy na těch 70 dní vražedných prací „zbylo“ co?
Především samotné svařování na ocelové konstrukci. Od začátku stavby se udělalo provizorní rozšíření, udělala se kompletní kanalizace ve středovém pruhu vč. kabelových tras. A rozjela se modernizace půlky dálnice. Před Mostem Vysočina levý jízdní pás a za mostem pravý jízdní pás. Mezitím se stihlo udělat rozšíření pravého Mostu Vysočina.
Proč se nebude jezdit i po levém, kde jsou práce plánovány až na příští rok?
Potřebujeme si dodělat předpolí levého mostu, abychom na něm mohli příští rok vykřižovat dopravu. S mostem už se letos nebude dělat nic, ale chceme během zimní pauzy, která by měla začít někdy kolem 28. listopadu a končit přibližně v polovině března, začít s přípravnými pracemi. Opět si natahat materiál dovnitř, připravit si tubus mostu, skruž do opěry a vše přehodit z pravého na levý most. Abychom měli vše připravené na samotný start stavby a tam už se soustředit čistě na rozšíření mostu.
Když to tedy shrnete, co vše bude hotové k 28. listopadu?
Před mostem bude zmodernizovaný levý jízdní pás s novým CB krytem a kompletně novými svodidly. A za mostem bude hotový pravý jízdní pás. Zmodernizované budou i dva malé dálniční mostky (201 a 205) a rozšířený pravý most Vysočina. A dodělaná bude i odpočívka MOL. Na příští rok pak bude zbývat před mostem pravý jízdní pás a za mostem levý jízdní pás. Samozřejmě s doděláním středového pruhu se svodidly.
Dá se říci, že léto na stavbě bylo vítězstvím logistiky?
Jednoznačně. Zkoordinovat, aby si lidé na stavbě nepřekáželi, bylo nejdůležitější. Protože se na celém úseku dělala spousta činností v jeden čas a navíc se ty činnosti vzájemně ovlivňují. Složitá byla doprava materiálu, protože most byl přístupný jenom z vrchu. A nerad bych, aby zapadla samotná fyzická práce. Svářeči odvedli neskutečnou práci.
Docela vás podrželo i počasí, i když vedra samozřejmě nic moc, ale dalo se dělat, že?
Štěstí přeje připraveným. Jsme za to samozřejmě strašně rádi, protože se dalo pracovat v podstatě furt. Klobouk dolů před lidmi, protože v tubusu bylo šílený vedro, ale musím říci, že jak lidi, tak dodavatelé se k tomu postavili neskutečně a vzájemně si vycházeli vstříc. Což fakt hrozně moc oceňuji.
V průběhu výstavby jste měli lehký problém s předpolím dálnice, o co šlo?
Narazili jsme na méně únosné podloží, než předpokládala zadávací dokumentace. Což technicky není problém, ale v tom harmonogramu nám do přidalo pár dní navíc, které jsme museli získat jinde. Ale nakonec se vše stihlo.
V jakém stavu byla ocelovka?
Až na nějaké drobnosti, které se týkaly ložisek na opěře 5, odpovídal stav předpokladům a neřešili jsme závažnější problém nad rámec očekávání.
Jak reagovalo okolí a řidiči?
Stavba na takovéto tepně je z principu problém, protože vy jako stavař na ni potřebujete dostat materiál. A pokud zrovna stojí kolona a potřebuji dovést asfalt nebo beton, pak je to těžký. Naštěstí třeba na samotný most, díky tomu, že jde o ocelovku, se nemuselo navážet tolik betonu. Nakonec byl vliv dopravy celkem snesitelný a řidiči to snad chápali. A město, myslím, ocenilo naši otevřenou komunikaci.