Oříšek pro stavbaře: Silniční obchvat České Lípy se buduje v záplavovém území a přes mokřady

Projekt si vyžádal stavbu provizorního mostu. Projekt si vyžádal stavbu provizorního mostu.

Mezi obcemi Dubice a Dolní Libchava začala v dubnu stavba obchvatu České Lípy. Zhruba 1,5 kilometru dlouhá přeložka silnice I/9 odvede především tranzitní osobní i nákladní dopravu z centra města ve směru na Nový Bor. Projekt za 543,7 milionu korun bez DPH buduje sdružení společností SWIETELSKY stavební a Herkul.

Probíhající zemní práce.„Již v zimě jsme v trase budoucí komunikace vykáceli nezbytné dřeviny a přeložili vedení vysokého napětí. Pak už navázaly zemní práce. Nyní probíhá betonáž pilotů pro ukotvení pilířů nových mostů. Do hloubky až devatenácti metrů je třeba vyvrtat na devadesát pilot. Tuto činnost provádí náš závod Speciální stavby. Samotné mosty pak buduje závod Mosty,“ říká Petr Martínek, vedoucí stavby závodu Dopravní stavby Střed, SWIETELSKY stavební.

Téměř celá stavba stojí v záplavovém území řek Ploučnice a Šporka, přičemž asi třetinu tvoří mokřady.

Proto prvním úkolem bylo vystavět přístupové cesty pro těžké stavební stroje. Zároveň bylo třeba postavit provizorní přemostění přes obě řeky a vybudovat provizorní komunikace ke zpevněným plochám jednotlivých stavebních objektů, protože souběžné opravy v jiné části Libereckého kraje stavbu odřízly od některých tras k důležitým lomům.

Téměř celá stavba stojí v záplavovém území, asi třetinu tvoří mokřady.Součástí projektu jsou dvě kruhové křižovatky a šest mostů o celkové délce 506 metrů, které vedou přes silnice, železniční trať a vodní toky. A také na čtyři desítky přeložek elektrických a plynových sítí a vodohospodářských objektů. Postaveny budou i tři protihlukové stěny v celkové délce 700 metrů.

„Na přeložkách vodovodních a kanalizačních řadů, na mostních objektech a na zemních pracích samotné komunikace, kde byla skryta ornice, se připravuje pláň na vyvrtání geodrenů, které pomohou zrychlit konsolidaci náspového tělesa pod komunikací,“ vysvětluje Petr Martínek.

Pro závod Mosty SWIETELSKY stavební je nejzásadnějším objektem na této stavbě objekt SO 206. Tento most s délkou téměř 330 metrů převádí nově budovanou silnici I/9 přes řeku Ploučnici, inundační území a stezku pro pěší. Nosná konstrukce je navržena jako spojitá předpjatá trámová o jedenácti polích. Prostřednictvím kalotových ložisek je konstrukce uložena na spodní stavbu tvořenou dvojicí masivních železobetonových opěr a deseti pilíři stěnové konstrukce s rozšiřující se hlavicí. Dalším neméně zajímavým mostem v realizaci tohoto závodu je objekt SO 203 převádějící silnici I/9 přes řeku Športku. Most je tvořen spojitou spřaženou ocelobetonovou trámovou nosnou konstrukcí o dvou polích, kdy každé z nich dosahuje rozpětí 50 metrů. Konstrukce je uložena na masivní železobetonové opěry se stěnovými křídly a vnitřní železobetonový stěnový pilíř s rozšiřující se hlavicí.

SO 206: Nosná konstrukce je navržena jako spojitá předpjatá trámová o 11 polích.

Ke stavbě opěry jednoho mostního objektu SO 203 bylo použito 350 m3 betonu.„Na stavbě se podílí více našich závodů. Kromě závodu Dopravních staveb Střed i závod Mosty a Speciální stavby. Zmiňované mosty jsou založené hlubinně na vrtaných velkoprůměrových pilotách o průměru 1 200 milimetrů. Zakládání provádí právě náš závod speciálních staveb. Být součástí odborného týmu je skvělé, tento projekt je stavebně náročný a právě tím je pro mě velice zajímavý,“ uvádí Michal Blahovič, výrobně-technický ředitel závodu Mosty SWIETELSKY stavební.

O obchvatu České Lípy se mluví od 90. let. Investorem je Ředitelství sinic a dálnic ČR, které práce na celém projektu zahájilo v roce 2008 výstavbou mimoúrovňové křižovatky v Sosnové. V roce 2010 ho ale z úsporných důvodů zastavil tehdejší ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné), stejně jako dalších 11 staveb. Hotová je tak část první etapy, která končí v Dubici na začátku České Lípy. Na ní teď tento 1,5 kilometru dlouhý úsek naváže.