Plzeňské hlavní nádraží bude mít obchodní pasáž a restauraci na peróně

publikováno:
autor:

Památkově chráněná budova plzeňského hlavního nádraží prochází kompletní rekonstrukcí, která by měla využít i dosud nevyužívané prostory a propojit lépe železniční uzel s městským životem.

rekonstrukce nádraží v PlzniCelková rekonstrukce památkově chráněné budovy hlavního nádraží z roku 1907 navazuje na modernizaci nástupišť a dalších částí stanice, jež proběhla v minulých letech. Od května 2021 probíhá revitalizace památkově chráněné výpravní budovy a jejího okolí, kterou provádí Společnost nádraží Plzeň, již tvoří Metrostav DIZ, OHL ŽS a AVERS. Celý objekt dostane novou střechu i fasádu. Podobu interiéru navrhl architektonický ateliér A8000, který má bohaté zkušenosti s dopravními stavbami. Stojí například za revitalizací autobusového a vlakového nádraží v Českých Budějovicích či Chebu a spolu s nizozemským ateliérem Benthem Crouwel Architects se podílí na nové podobě brněnského vlakového nádraží. 

Správa železnic v roce 2021 kompletně zrekonstruovala 73 nádražních budov, v letošním roce prochází opravnými a rekonstrukčními pracemi 69 výpravních budov. Veřejnost a cestující oceňují objekty ve Strakonicích, Hanušovicích, Horažďovicích, Litvínově, Veselí nad Lužnicí nebo v Jedlové. 

V současné době procházejí rekonstrukcí velké nádražní budovy, které jsou památkově chráněné. Kromě Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží se intenzivně pracuje v Plzni, Českých Budějovicích, Pardubicích a Teplicích.

NÁVRAT NOBLESY

rekonstrukce prostoru pokladenZcela nově bude pojatý centrální prostor pokladen, cestující budou mít k dispozici rozšířenou obchodní pasáž nebo restauraci přímo na nástupišti. Horní hala, která nově získá charakter obchodní pasáže, změní nádražní budovu ve víceúčelový dopravní a obchodní hub s obchodními plochami zvětšenými o 150 m2. Ateliér A8000 chce historickému nádraží vrátit jeho noblesní barevnost z doby před padesáti lety, kdy mu vévodily decentní šedé, bílé a krémové odstíny. Interiér doplní odolný sedací nábytek z litého materiálu, dlažba bude provedena jako replika původní historické dlažby. Zásadní úpravou projdou centrální pokladny pro prodej jízdenek i informační centrum. Cestující si budou moci koupit jízdenky od všech přepravních společností na jednom místě, což dosud nebylo možné.