Milovníci železniční nostalgie letos slaví. Muzeum v Lužné u Rakovníka, v současné době největší železniční muzeum v České republice, letos oslavilo čtvrtstoletí své existence. Má ve správě 78 historických vozidel a ještě více vozů. K nejvýznamnějším exponátům patří parní lokomotivy, z nichž některé pamatují ještě rakousko‑uherskou monarchii.
Letošní výročí se vztahuje k roku 1997, kdy v Lužné otevřela skupina nadšenců první muzejní expozici a pustila se do oprav historických lokomotiv. Zároveň začali pracovat na rekultivaci zanedbaného areálu depa, které se tehdy přestalo zcela využívat. O dva roky později zdejší muzeum převzaly České dráhy a za velké finanční podpory vzniklo ČD Muzeum.
POKLADY POD PÁROU
Luženské muzeum uprostřed panenské přírody rakovnických lesů má jedinečnou atmosféru a návštěvníci si tu připadají jako v době, kdy velké parní krásky putovaly napříč republikou.
Přímo v ČD Muzeu je soustředěna většina strojů z největší sbírky parních lokomotiv v republice. Většina lokomotiv je česko-slovenské produkce, a jsou i proto velmi přitažlivé pro zahraniční návštěvníky. Na první pohled zaujmou i pestrými barvami, třeba světle modrá lokomotiva řady 477 přezdívaná Papoušek, její větší sourozenec Albatros nebo velká zelená lokomotiva řady 378 nazývaná strojvedoucími Mikádo.
Mezi unikáty železničního muzea nesporně patří salonní vůz z roku 1930, známý jako Masarykův vůz. I když fakticky prvnímu českému prezidentovi nepatřil, jeho jméno je s tímto vozem navždy spjato. Vůz byl vyroben v Ringhofferových závodech na Smíchově, což byla v té době světově proslulá vagónka zaměřující se na luxusní vozy. Dodnes je tento vůz pečlivě udržován v provozuschopném stavu a je dosud k dispozici prezidentské kanceláři.
MUZEUM ŽIJE
Několikrát do měsíce se konají nostalgické jízdy, kdy se zájemci mohou svézt vlakem taženým historickou parní či motorovou lokomotivou. Poslední říjnový víkend ukončí jubilejní sezónu velkolepým způsobem. Po okolí budou jezdit parní vlaky, a návštěvníci tu dokonce spatří i strašidelný expres.
PROHLÍDKY PRO FAJNŠMEKRY
„Jsme prakticky poslední depo ČD, které se zaměřuje na opravy a rekonstrukce parních lokomotiv a v naší malé hale o čtyřech stáních dokážeme opravdové velké zázraky,“ říká Marek Rada z lužanského muzea. „Když se po několika měsících či letech náročných oprav vydá lokomotiva do pohybu vlastní silou, je to až dojemné. Jen litujeme, že ačkoliv bychom rádi pomohli zájemcům z dalších spolků s opravami, aktuálně máme bohužel kapacitu oprav vytíženou na několik let dopředu.“
Zato se mohou na řadu novinek těšit návštěvníci. V expozici přibývají nejen interaktivní exponáty, ale letos byly spuštěny speciální prohlídky muzea určené pro skalní železniční nadšence. V malé skupince a pod vedením zkušených strojvedoucích mají možnost podívat se přímo do útrob strojů.
Nechcete se přidat také?