Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) představila zástupcům památkové péče Ministerstva kultury závěry posudku Kloknerova ústavu ČVUT zaměřeného na dosud provedené práce na mostu na pražské Výtoni. Ty spočívaly především v diagnostice a posouzení stávajícího stavu mostu. Materiál obsahuje také návrh řešení od profesora Eugena Brühwilera ze Švýcarska.
Posudek podrobně představil docent Kolísko z Kloknerova ústavu ČVUT. Potvrdil, že na základě provedené diagnostiky a posouzení profesora Brühwilera je most ve špatném stavu a je nutné jeho technický stav řešit bezodkladně. Profesor Brühwiler vyjádřil názor, že oprava a ponechání stávajícího mostu má smysl pouze tehdy, pokud bude realizovatelná bez rozebírání konstrukce, s minimálními výlukami, za náklady nižší než novostavba a současně v případě, že bude zaručena další minimálně osmdesátiletá životnost mostu.
Profesor Brühwiler navrhl alternativní způsob řešení spočívající v úpravě mostovky na pevnou jízdní dráhu a nastínil ideový návrh způsobu opravy nosné ocelové konstrukce celého mostu. Kloknerův ústav navrženou možnost podrobně prověřil a konstatoval, že jde o řešení, které představuje v případě realizace značná rizika, a to technická, ekonomická i legislativní. Řešení není reálně vyzkoušeno a ověřeno na žádném podobně důležitém a provozně vysoce zatíženém mostu. Některé navrhované přístupy navíc nejsou v souladu s požadavky legislativy uplatňované v podmínkách České republiky, tj. národními či evropskými standardy a technickými předpisy SŽDC.
V závěru posudku Kloknerův ústav ČVUT konstatuje: „Vzhledem k aktuálnímu stavebnímu stavu mostu, který je potřeba řešit velmi urgentně, vysoké intenzitě provozu současné a ještě vyšší plánované, možnostem provedení opravy a rizikům při realizaci opravy a při budoucím provozu a dalším hlediskům se jeví jako nejschůdnější varianta realizace nového mostu.“
Veškeré zpracované materiály včetně výsledků oponentního posouzení byly postoupeny Ministerstvu kultury, které si tyto materiály vyžádalo, aby bylo možno pokračovat v řízení k žádosti SŽDC o zrušení prohlášení souboru železničních mostů na trati Praha hl. n. – Praha-Smíchov za kulturní nemovitou památku. Výsledné rozhodnutí Ministerstva kultury bude mít klíčový vliv na další pokračování projektové přípravy SŽDC.
SŽDC plánuje co nejdříve jednání se zástupci hlavního města Prahy a dalšími dotčenými institucemi o variantách a dalším postupu rekonstrukce výtoňského mostu.