Modernizace čelákovického nádraží je příkladem toho, jak lze v projektech podobného rozsahu zohlednit současná témata a potřeby.
Podpora vlakové dopravy je klíčová součást aktivního snižování emisí v dopravě vůbec. Zlepšování a rozšiřování železniční infrastruktury jsou podmínkou pro růst tohoto ekologického způsobu dopravy. Čelákovice patří mezi padesátku nejvytíženějších nádraží u nás. Cílem bylo vytvořit z nich bezpečnou a bezchybně fungující stanici na trati Praha – Lysá nad Labem. Na komplexním projektu zde spolupracovaly společnosti SUDOP, SŽDC a mmcité+ a. s.
Co se týče výpravní budovy, přilehlých prostor a s nimi souvisejícího zastřešení, byla zvolena varianta úprav nejvíce šetrná k životnímu prostředí: původní budova byla citlivě rekonstruována a ani zastřešení se nestavělo nové: bylo rozhodnuto zachovat původní konstrukci, pouze posílit její statiku a opláštit ji tak, aby bylo dosaženo vizuální čistoty, funkční jednoduchosti a také snadné udržovatelnosti. Pro opláštění byl použit vysokotlaký laminát s vysokou mechanickou odolností a lakované ocelové kazety.
Kreativní studio designcité+, které je autorem návrhu úprav v Čelákovicích, se vždy snaží vnést do svých návrhů výtvarný nápad a vtip. V případě čelákovického nádraží se podařilo umístit na nástupiště u výpravní budovy prvek zeleně, a to v podobě stromořadí, které využívá podpěrných sloupů pro kmeny a plochy zastřešení pro koruny složené z geometrických tvarů. Lavičky pod „stromy“ i další mobiliář speciálně určený pro dopravní stavby pochází z katalogu mmcité+, konkrétně jde o kolekci barka+.
Designcité+ rovněž tvarově propojilo a sjednotilo výpravní budovu s technologickou budovou a s objektem původní restaurace (dnes moderní bistro).
Zajímavou výzvu představovalo osvětlení zastřešeného prostoru přilehlého k výpravní budově. Řešení se našlo v podobě dvojitého prosklení zadní stěny se vsazenými světelnými trubicemi. Na předním skle se při prosvícení objevuje grafika čelákovického železničního mostu přes řeku Labe.
Od obce 21. století se očekává, že se bude věnovat podpoře cyklodopravy. V Čelákovicích zvolili efektivní a elegantní řešení: cyklověž. Ta zajistí bezpečné a kryté parkování až pro 118 kol. Je opláštěna dřevěnými lamelami a také barevně řešena tak, aby esteticky navazovala na výpravní budovu se zastřešením a zároveň respektovala ráz lokality, ve které se nachází.
V Čelákovicích se povedla důležitá věc: designér, konstruktér a projektový manažer byli v neustálé úzké spolupráci. Za vzhled a kvalitu stavby výpravní budovy a okolí byla zodpovědná výhradně mmcité+ a. s. Proto bylo možno dotáhnout řešení až do posledního detailu a současně zaručit, že celek bude působit čistě a nadčasově. Když je stavba účelná a působí příjemně, nevzniká podvědomá potřeba ji brzy vyměnit za novou. Díky kvalitnímu designu se tak prodlužuje životnost staveb a tím se také zvyšuje jejich šetrnost k životnímu prostředí.
mmcité+