„Bez fungujícího týmu se k úspěchu neprokoušete,“ říká hlavní stavbyvedoucí z D35 Janov–Opatovec

publikováno:
Na foto: Přesun výrobny mostu přes Mikulečský potok. Na foto: Přesun výrobny mostu přes Mikulečský potok.

Dálnice D35 v posledních měsících doslova roste před očima a už na konci tohoto roku se rozroste o další zprovozněný úsek. Téměř 12 kilometrů dlouhou část D35 mezi Janovem a Opatovcem zde totiž dokončuje sdružení vedené firmou MI Roads, a tak jsme neváhali a o aktuality ze závěru stavební činnosti požádali tu nejpovolanější, hlavní vedoucí projektu Ing. Kláru Šemberkovou.

Nejdříve nám zkuste říct, jak náročné je vlastně na podobné velké stavbě fungovat v pozici toho, na jehož hlavu jdou všechny případné problémy?

Musím říct, že tuto stavbu jsem si oblíbila, a to nejen proto, že jsem se díky ní přiblížila trochu blíže k domovu, ale také proto, že jsem se na ní podílela od samého začátku. Stavbu jsme začínali již v zaběhlém týmu z předchozí zakázky pod vedením Ing. Jelínka, kterému musím poděkovat za všechny předané zkušenosti. Za poslední rok jsem se s novou funkcí vedoucího projektu myslím již patřičně sžila, ale pořád říkám, že bez fungujícího týmu se k úspěchu nikdy neprokoušete. Velkou výhodou je, že na této stavbě ukazujeme plnou sílu naší firmy prostřednictvím všech našich provozů od zemních prací, mostů, betonářů až po pokládky vozovkových vrstev. Současně i generálním projektantem je naše partnerská firma M4 Roads Design, která odvádí taktéž skvělou práci. Samozřejmě to neznamená, že zde nedochází ke konfliktům, ale rozhodně je práce s lidmi, které znáte dlouhodobě, jednodušší a efektivnější pro konečný výsledek celé zakázky.

Na výstavbě mostu přes Mikulečský potok se podílí také Středisko předpínání MI Roads.Jaký je aktuální stav stavby a platí tedy prosinec 2025 jako termín finálního zprovoznění?

Vzhledem k napjatému termínu zde probíhaly práce i během zimních měsíců při držení maximální požadované kvality, k čemuž jsme museli přijmout řádná opatření. Díky tomu se od jara na většině trasy věnujeme pokládkám konstrukčních vrstev vozovky, montáži protihlukových stěn, betonáži monolitických žlabů, ukládce kabelového vedení dálničního informačního systému a následné celkové kompletaci vrchní stavby. Současně se finalizují i terénní úpravy a s tím související zatravnění a výsadba vegetací včetně oplocení, bez kterých není možné dálnici uvést do provozu. V současné době lze říct, že termín zprovoznění hlavní trasy v podobě vánočního dárku pro všechny řidiče na konci roku 2025 je z naší strany aktuální a platný.

O jak náročnou stavbu vlastně obecně jde? Součástí výstavby totiž kromě například protihlukových stěn byly i významné přeložky hodně frekventované silnice I/35...

Z hlediska logistiky a přístupů na staveniště se může na první pohled jevit souběh hlavní trasy dálnice se stávající silnicí první třídy I/35 a zároveň téměř vyrovnaná bilance zemních prací jako výhoda. Ovšem z pohledu zhotovitele se jednalo o velkou výzvu v krátkém časovém horizontu posledních dvou let vytěžit a uložit přes milion kubíků převážně jílovité zeminy, jejíž přesun probíhal právě po již tak dopravně přetížené komunikaci I/35. Současně nám efektivitu zemních prací komplikovaly přeložky stávajících sítí včetně plynovodů a přeložky čtyř komunikací, bez kterých není možné hlavní trasu dálnice dokončit. Ani klimatické podmínky nejsou v této lokalitě příliš příznivé, ale aktuálně se již zprovoznily poslední přeložky silnice I/43 a I/35 a naplno se tak můžeme věnovat zbylým úsekům hlavní trasy.

Ing. Klára Šemberková

Ing. Klára ŠemberkováVystudovala VUT v Brně, obor pozemní stavitelství. První zkušenosti získávala již v průběhu studia, tj. od roku 2013 na stavbě v zahraničí. Do MI Roads přišla hned po dokončení studia v roce 2017, kde začínala na stavbě D3 Bošilec–Ševětín na pozici mistra. Dále se podílela v pozici technika až stavbyvedoucí i na výstavě D11 1106 Hradec Králové – Smiřice, D35 Časy–Ostrov a od roku 2024 je hlavním vedoucím projektu na stavbě D35 Janov–Opatovec.

Při realizaci stavby mostu přes Mikulečský potok přišli mostaři MI Roads s netradičním nápadem řešení výstavby, prozraďte více…

Největší mostní objekt, estakáda o celkové délce 430 m, byl kritickým bodem zejména proto, že ve velké šikmosti kříží stávající provozovanou komunikaci I/35, kde si současně objednatel stanovil podmínku tuto komunikaci během výstavby neomezit. Kolegové z provozu mostních technologií se tohoto úkolu chopili velmi odvážně, a i vzhledem k tomu, že jsme jako zhotovitel neměli téměř žádný čas na stavební přípravu před předáním staveniště, se rozhodli šlápnout do neznáma a využít unikátní technologii postupného výsuvu mostovky komorového průřezu z předpjatého monolitického betonu. Vzhledem k tomu, že byl tento objekt v zadávací dokumentaci uvažován pro postup výstavby na pevné skruži, obnášelo to i kompletní nové vyprojektování této dokumentace při zachování stejného tvaru. Touto technologií se zejména zajistila bezpečnost a plynulost provozu na frekventované I/35 s vypuštěním původně navrhovaných bypassů. Tento most roste každým dnem pod taktovkou našeho zkušeného mostaře Ing. Strouhala a v horizontu několika málo dnů by měly být obě mostovky už na svém definitivním místě, čímž ale samozřejmě práce zdaleka nekončí.

Pracovní tým K. Šemberkové na D35 Janov–Opatovec.Jaké největší výzvy na této stavbě zatím máte za sebou a co vás naopak ještě do konce roku čeká?

Velkých výzev jsme si nedali málo, ale z mého pohledu jsou v poslední době těmi největšími asi rychlé tempo výstavby a nepředvídatelné klimatické podmínky na stavbě. Například na podzim minulého roku jsme museli čelit záplavám staveniště a povodni v místě stávající vodoteče, s jejichž následky jsme se ještě donedávna prakticky potýkali. V této souvislosti vás samozřejmě vždy enormně mrzí, když je část hotového díla poškozena a musíte se vrátit o několik kroků zpátky. Obecně se pak dá říct, že koordinace prací a maximální vytížení vlastních i poddodavatelských kapacit nejen v kraji, ale i na úrovni ČR, pak bude naší obtížnou realitou na stavbě až do jejího zprovoznění.

Jak náročná byla symbióza na stavbě s dalšími zhotoviteli v této oblasti D35? Protože paralelně se u vašeho úseku dálnice stavěl např. obchvat Svitav (I/43 Hradec nad Svitavou – Lačnov).

Máte pravdu, není příjemné, když se souběžně v rámci jednoho pracoviště omezujete i z důvodu dalších staveb, jako tomu tady u nás bylo nejen u nedokončeného archeologického průzkumu, ale i u překryvu stavebních prací na železničním mostě (etapa I) a napojení obchvatu Svitav. I s tímto úkolem jsme se ale myslím zdárně vypořádali a následně jsme dokázali práce v těchto konkrétních částech stavby akcelerovat.

Ještě před samotným zprovozněním si budou moci řidiči, ale i místní obyvatelé prohlédnout nově vystavěný úsek na Dni otevřených dveří, na co byste je nalákala?

Den otevřených dveří plánujeme s investorem a partnerem ve sdružení na sobotu 11. října tohoto roku, kdy si budou moci návštěvníci projet část nového úseku na kolech, koloběžkách či bruslích. Doprovodný program bude připravený i pro dětské návštěvníky a chybět nebude tradičně ani představení naší stavební techniky nebo skvělé občerstvení a pití. Všechny tímto tedy na říjnovou akci srdečně zvu!