Na jihu Čech už slouží nová opravna nákladních vagonů

publikováno:
Původní opravárenský prostor, v němž bylo ČD Cargo nájemcem, byl nezastřešený, na pracovní výkon mělo významný vliv aktuální denní počasí. Původní opravárenský prostor, v němž bylo ČD Cargo nájemcem, byl nezastřešený, na pracovní výkon mělo významný vliv aktuální denní počasí.

V Českých Budějovicích vyrostla nová hala, od které si ČD Cargo slibuje zvýšení opravárenských kapacit a zlepšení pracovních podmínek zaměstnanců. Projekt byl připravován od roku 2007, ale stavba byla zahájena až v polovině roku 2022 v návaznosti na blížící se ukončení nájemní smlouvy k pozemku pod původní opravnou. Stavbu pro investora zrealizovala bez zbytečných průtahů společnost Metrostav.

Původní opravárenský prostor, v němž bylo ČD Cargo nájemcem, byl nezastřešený, na pracovní výkon mělo významný vliv aktuální denní počasí. Tento fakt limitoval i množství ročně do provozu vracených vozů, které oscilovalo kolem hodnoty 5 tisíc vozových jednotek. Přístavba správek do areálu opravny přes železniční přejezd také významně omezovala provoz na rušné místní komunikaci navazující na silnic II/156 a dálniční přivaděč k D3. Proto dostal projekt nové Opravny nákladních vozů „zelenou“ a na vlastním pozemku vyrostla tříkolejná, stometrová hala a potřebné a důstojné zázemí pro opraváře nákladních vagonů. „Zastřešený objekt je vybavený jeřábovou dráhou, zdrojem a rozvody stlačeného vzduchu, patkami pro zvedáky i prohlížecí jámou“, popisuje objekt Jan Lučka ze společnosti Metrostav, který měl projekt na starosti. Kromě prostoru pro opravy vyrostl v areálu i sklad řeziva, truhlárna a sociální zázemí.

Zatímco samotná hala rostla rychle a bez problému, zabrat dalo stavařům podloží a především zabezpečení svahu na JV straně areálu, z něhož prýští značné množství spodní vody.
ŠIROKÝ MĚSTSKÝ PĚŠÍ BULVÁR - Bulvár o délce 1 km bude těžištěm celého projektu a protne celou čtvrť severojižním směrem.


Realizace stavby začala v červnu 2022 a konstrukčně nejde o nic složitého. Projektant halu navrhl jako standardní ocelovou konstrukci, která je pobitá trapézovým plechem s šestery sekčními vraty. Materiál včetně ocelové konstrukce se pak na staveniště dostával primárně pomocí kolejové techniky. „Logistika byla lehce složitější, neboť v některých fázích stavby jsme mohli využívat pouze přístup po kolejích. V tom byl velmi vstřícný investor, který byl nápomocný v rámci protiplnění,“ říká Lučka, a ocenil i férovost investora v průběhu stavby. „Investor věděl, co chce i co nechce. A když jsme přišli s návrhy změn, vždy se tím seriózně zabýval.“

Projektant halu navrhl jako standardní ocelovou konstrukci, která je pobitá trapézovým plechem s šestery sekčními vraty.Zatímco samotná hala rostla rychle a bez problému, zabrat dalo stavařům podloží a především zabezpečení svahu na JV straně areálu, z něhož prýští značné množství spodní vody. „Svah je poměrně vysoký a pokud bychom terénní úpravy realizovali dle původního návrhu, hrozily by do budoucna ne časté, ale nebezpečné případně ohrožující sesuvy. Koneckonců i my jsme museli řešit dva menší sesuvy, a proto jsme se s investorem dohodli na jeho zpevnění a zmírnění sklonu,“ popisuje změny v projektu Lučka. A kvůli spodní vodě se musela sanovat i třetina kolejového podloží. Na řadě míst totiž nevycházely kotvící zkoušky. Podloží se proto muselo odtěžit a následně zasypat frakcemi štěrkodrtě.

Stavební práce skončily v září 2023 a stavařům se tak podařilo zkrátit dobu výstavby o několik měsíců. Nová hala již plně slouží investorovi. Předpokládaná kapacita až 7 tisíc opravených vozů ročně znamená pro ČD Cargo naplnění záměru zvyšovat produktivitu a přitom šetřit finanční prostředky investované do udržování provozuschopnosti vozového parku.

Nová hala již plně slouží investorovi.
Zastřešený objekt je vybavený jeřábovou dráhou, zdrojem a rozvody stlačeného vzduchu, patkami pro zvedáky i prohlížecí jámou.