Návštěva z budoucnosti: Vodíkový osobní vlak Coradia iLint vyzkoušel české koleje

publikováno:
Coradia iLint na regionálních tratích Slovenska. (foto: Alstom a České dráhy) Coradia iLint na regionálních tratích Slovenska. (foto: Alstom a České dráhy)

V rámci květnové railshow představila společnost Alstom české a slovenské veřejnosti Coradia iLint, první a jediný vlak na vodíkový pohon na světě.

Vlak pohání vodíkový palivový článek, který vyrábí elektrickou energii pro trakci. Může se pochlubit nulovými emisemi a vydává jen velmi nízkou hladinu hluku. Jeho emise tvoří pouze pára a kondenzovaná voda, která se sbírá a slouží pro vnitřní okruh, jenž v zimě slouží k vytápění vlaku.

KRAJE SE HLÁSÍ

Coradia iLint je speciálně navržen pro provoz na neelektrifikovaných tratích, které u nás tvoří téměř dvě třetiny železničních tratí u nás. „Mezi prvními regiony, se kterými už o vodíkových vlacích jednáme, jsou kraje Moravskoslezský, Středočeský nebo Ústecký,“ potvrdil Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

V současné době už vlaky Coradia iLint jezdí po německých kolejích. Od roku 2023 se s ním počítá v Itálii a od roku 2025 ve Francii. Testovací provoz probíhá také v Rakousku nebo Nizozemsku.

TESTOVÁNÍ PROBĚHLO VE VELIMI

Jednotka Coradia iLint od společnosti Alstom byla již v roce 2017 testována na Zkušebním centru ve Velimi. „Za posledních 5 let se vodík jako alternativní palivo posunul z roviny testování do reálného provozního módu a jsme přesvědčeni, že za dalších přibližně 5 až 7 let by mohlo být reálné vodíková vozidla potkat i na naší nebo slovenské infrastruktuře,“ prohlásil Ing. Martin Bělčík, předseda představenstva a generální ředitel VUZ.

ZÁSOBNÍKY VODÍKU VERSUS MOBILNÍ PLNIČKY

Posun nastal také v diskusi ohledně vodíkové infrastruktury. Místo pevných zásobníků na palivo se spíše prosadí mobilní plničky, jaké nabízí například společnost Air Products. Možností je také využití vodíku jako vedlejšího produktu z tepláren. S takovým řešením počítá například Moravskoslezský kraj, pravděpodobně lze využít i jinde.

Foto: Alstom a České dráhy