Polské hlavní město se již těší na nové soupravy metra, které se vyrábí v České republice. Dnes právě výrobce – skupina Škoda Transportation, slavnostně představila první kompletní soupravu. Ta je nyní na zkušební koleji v plzeňském závodě a chystá se na testovací jízdy. Ty budou probíhat postupně na několika místech – na zkušebním okruhu VÚŽ ve Velimi, v pražském metru i v metru ve Varšavě. Metro Warszawskie podepsalo se skupinou Škoda Transportation smlouvu na dodání až 45 šestivozových souprav metra. Celková hodnota kontraktu činí bezmála 8 miliard korun.
„První zkompletovaná souprava metra Varsovia je připravena v našem plzeňském areálu na své první testy. Brzy ji bude dělat společnost souprava číslo dvě, která je nyní na finální montáži. Projekt aktuálně zaměstnává stovky lidí, a to nejen v rámci naší skupiny. Svařování hliníkových skříní a jejich lakování probíhalo v Ostravě, finální montáž a první testování pak v Plzni. Na vývoji a výrobě se však podílelo i mnoho dodavatelů z Polska,“ říká Petr Brzezina, Prezident skupiny Škoda Transportation.
„Nejmodernější plně průchozí souprava metra pro Varšavu, mimo jiné vybavena rekuperací energie při brždění, vstupuje nyní do stádia oživování a typových zkoušek. Následovat bude další statické a dynamické oživování. Výhledově jsou to týdny až měsíce statických i jízdních zkoušek, abychom odladili vše potřebné k dokonalosti. Jedná se o standardní proces, který musí podstoupit všechny nové modely,“ doplňuje Zdeněk Sváta, Senior Viceprezident pro Realizaci ve skupině Škoda Transportation.
„Jsem velmi rád, že práce probíhají hladce a první nový vlak vyrobený pro Varšavu se začal testovat. Doufám, že se v hlavním městě objeví na jaře 2022. Obyvatelé Varšavy se něj hodně těší, protože v polovině příštího roku budou dokončeny práce na výstavbě dalších stanic metra v Bemowu a Targówku,“ říká Rafał Trzaskowski, primátor hlavního města Varšavy.
Na cestující čekají plně průchozí soupravy, které nabízí přehledný vnější i vnitřní informační audiovizuální systém. Součástí metra jsou také oddíly pro vozíčkáře, kočárky i kola. Celkové kapacita jedné soupravy je 1 500 osob. Návrh vnitřního prostoru oddílu pro cestující – uspořádání, volba materiálů, návrh tvarů i barev – byl proveden s ohledem na vytvoření příjemného prostředí pro cestující i pro strojvedoucího. Tomu bude k dispozici i kamerový systém. Skříň vozů je hliníková a jejich výroba probíhala na největším obráběcím centru v Evropě, které slouží v ostravském výrobním závodě Škody Transportation. Délka jednoho vozu je zhruba dvacet metrů a celková délka soupravy je pak 118,2 metrů. Maximální rychlost nových souprav činí 90 km/h.
Soupravy umožňují plnohodnotné elektrodynamické brzdění při všech režimech obsazení soupravy s preferencí rekuperačního brzdění, při kterém je elektrická energie předávaná zpět do napájecí soustavy. Soupravy jsou vyrobeny podle EN a UIC norem.
Jedná se o průlomovou zakázku v oblasti městských kolejových vozidel, protože tendr ve Varšavě byl při vyhlašování jedním z největších v Evropě. Varšava se tak stane již osmým evropským hlavním městem, kde budou jezdit škodovácká vozidla. Součástí zakázky jsou také dodávky náhradních dílů, simulátor, rozšířené záruky a školení.
Skupina Škoda Transportation vyráběla již dvě generace metra pro ruský Petrohrad a pracovala také na modernizaci vozů pro pražské metro.