Výstavba největšího dopravního projektu současnosti v České republice je v plném proudu. Opavská firma OSTROJ dodala na úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova kompletní systém mobilního bednění, armovací vozy a zařízení pro pokládku hydroizolací. Mobilní bednění o hmotnosti až 120 tun zvládne dvoukolejné i jednokolejné tunely. Výsledkem je efektivnější betonáž, nižší nároky na logistiku a zajištění vyšší úrovně bezpečnosti práce.
Mobilní zařízení na míru tunelům
Dodávky zařízení z OSTROJe zahrnovaly velký bednicí vůz pro dvoukolejné tunely o hmotnosti až 120 tun, menší vozy pro jednokolejné profily a armovací vůz. Největší pojízdné bednění dosahuje délky 10 metrů, výšky přes 7 metrů a šířky až 12 metrů. Menší vozy pro jednokolejné profily váží kolem 38 tun a měří kolem 8 metrů.
Všechna zařízení jsou navržena tak, aby umožňovala plynulé navázání na různé stavební úseky bez nutnosti složitých úprav. Klíčovým prvkem systému je hydraulický mechanismus, který ovládá posuvné části konstrukce a zajišťuje přesné nastavení i rovnoměrné rozložení tlaku při betonáži. Díky modulárnímu uspořádání lze bednění rychle přestavět a přizpůsobit jiným profilům tunelu – od jednokolejných přes dvoukolejné až po eskalátorové tubusy.
„Zařízení jsme navrhli s ohledem na variabilitu profilů tunelů, se zřetelem na jeho snadnou přestavbu. To znamená, že součástí dodávky jsou také díly určené pro přestavbu a úpravu mobilního bednění pro různé profily tunelů metra,“ říká Martin Weiglhofer, ředitel Vývoje a technické přípravy výroby OSTROJe.
Bezpečnost a flexibilita na prvním místě
OSTROJ dodal nejen zařízení pro betonování sekundárního ostění, ale také plošiny pro ražbu eskalátorových tunelů a vozy pro pokládku hydroizolace. Stavební firmy HOCHTIEF CZ, STRABAG i SUBTERRA oceňují jak technické parametry dodaných zařízení, tak vysokou úroveň bezpečnosti práce při jejich nasazení přímo v podzemí.
„Úspěšně jsme zvládli i složité přestavby bednění pro dvoukolejné tunely, a to přímo pod zemí. Flexibilita naší konstrukce se ukázala jako klíčová pro zajištění plynulého průběhu prací na stavbě,“ doplňuje Martin Čmiel, ředitel obchodu a marketingu OSTROJe.


Pozitivní zkušenosti přímo z tunelu
Zařízení z OSTROJe již na nové trase metra D v Praze zabetonovala stovky metrů tunelů. Technika opavské firmy pracuje v podzemí mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova a urychluje postup stavby. Proces výstavby se zrychlil a zjednodušila se i logistika při jeho nasazení na různých stavebních objektech projektu. Mobilní konstrukce se přesouvá mezi objekty přímo v podzemí, rozebírat a převážet ji bylo nutné jen výjimečně.
„Naše zkušenost s opavským systémem posuvného bednění je velmi dobrá. Jde o propracovanou koncepci vyhovující našim potřebám v tunelářském stavitelství. Jako velké plus vidím také dodržování dohodnutých lhůt při přestavbách na jiné profily,“ potvrzuje David Chyba, stavbyvedoucí z HOCHTIEF CZ.


Logistické výzvy splněny
Než se zařízení dostalo na stavbu, prošlo kompletní montáží a testováním v opavském závodě. Při kontrolách se samostatně zkoušely hydraulické válce, těsnost hydraulického systému i funkčnost všech posuvných částí. Díky tomu bylo možné odhalit případné nedostatky ještě před přepravou.
Podle velikosti bylo nutné přepravit každý komplet třemi až osmi kamiony. Na místě se zařízení spustilo do stavební jámy a převezlo přímo do tunelu. Samotná montáž pak trvala zhruba dva týdny.
Tým OSTROJe byl na stavbě přítomen po celou dobu. Zajišťoval montáž, dohled i úpravy zařízení, což umožnilo pružně reagovat na požadavky stavebníků a minimalizovat prostoje.
Tradice a know-how z Opavy
OSTROJ není v podzemním stavitelství nováčkem. Už v 80. letech se podílel na vývoji, výrobě a úspěšném nasazení pološtítu pro ražbu Strahovského tunelu. V posledních letech dodával mobilní bednění u nás i do zahraničí – například pro výstavbu silničních tunelů v Norsku.
Zkušenosti z realizovaných projektů nyní firma uplatňuje nejen na dalších zakázkách na metru D, ale i při armování a betonáži sekundárního ostění tunelu pod vrchem Homole na dálnici D35 v úseku Ostrov – Vysoké Mýto.
Opavská firma OSTROJ dodala na úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova kompletní systém mobilního bednění, armovací vozy a zařízení pro pokládku hydroizolací.
