Most mezi Podolím a Zlíchovem budou moci pojmenovat Pražané. Zatím je jen Dvorecký

publikováno:
Elegantní mostní konstrukce kombinuje prvky brutalismu a kubismu (Zdroj: MHMP) Elegantní mostní konstrukce kombinuje prvky brutalismu a kubismu (Zdroj: MHMP)

Kolik má vlastně Praha mostů? Na tom se různé zdroje tak úplně neshodnou. Jen přes Vltavu je jich včetně mostků a lávek 30. Celkem jich ale má hlavní město ve vlastnictví nebo ve správě přes 600, většina vede přes údolí, potoky, silnice nebo železnice. Za dva roky přibude další, který se zařadí mezi ty opravdu významné.

Propojí Podolí se Zlíchovem. V těchto dnech má založené hlubinné piloty, opěry a pilíře spodní části stavby. Stavba mostu si vyžádala také nový vjezd do Žlutých lázní a kolejovou odbočku tramvajové tratě a částí inženýrských sítí na Podolském nábřeží, které jsou již hotové.

Stavba Dvoreckého mostu je v plném proudu (Zdroj: Archiv stavby Dvoreckého mostu)Zatím mu stavbaři a lidé z magistrátu říkají Dvorecký. První náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib ale slibuje: „V příštím roce bych rád vyhlásil hlasování o budoucím pojmenování mostu na Portálu Pražana. Most by si zasloužil pojmenovat po některé z významných ženských osobností, které předvybere pražská místopisná komise.“

Jako nová součást tramvajového okruhu propojí podle něj existující tramvajové trati mezi Smíchovskou a Podolskou stranou řeky. Ušetří také vzácný čas autobusům MHD i pražské záchranné službě. A v neposlední řadě se stane také novým propojením pro pěší a cyklisty.

 

„Most bude zapuštěný do místního reliéfu krajiny s výjimečnými geologickými podmínkami. Za obrovské nasazení všech zúčastněných na stavbě a za pečlivou koordinaci výstavby s rekonstrukcí nedalekého Barrandovského mostu, je na místě všem poděkovat,” dodává Hřib.

 

Právě geologické podmínky zapříčinily posunutí plánovaného dokončení výstavby mostu. „Nepředvídatelné geologické podmínky navzdory předchozím geologickým průzkumům znamenají něco, s čím se zkrátka musíme poprat,“ krčí rameny vedoucí stavebního projektu Metrostav TBR Petr Koukolík.

Stavba Dvoreckého mostu je v plném proudu (Zdroj: Archiv stavby Dvoreckého mostu)Pod Strakonickou ulicí byl navíc nalezen neznámý mostní objekt, který kdysi zřejmě sloužil jako výtah pro plavené dřevo po Vltavě do pily Löwi a Winterberg. Ta pravděpodobně sousedila se sklárnou. Současně byly v místě pilíře P2 a opěry O1 v podloží identifikovány kaverny, zřejmě pozůstatky důlní činnosti nebo starých budov pily.

Za obrovskou výzvu označuje Petr Koukolík také o náročné architektonické zadání a unikátní design mostu. Elegantní mostní konstrukce kombinuje prvky brutalismu a kubismu. Autoři z Atelieru 6 a Tubes se inspirovali Františkem Menclem, mimo jiné autorem Libeňského mostu, který si uvědomoval, jak je důležité, aby most dobře zapadl do okolní historické zástavby. Vedle toho autoři pojali most jako sochu – bílou bránu do města, která bude nad Vltavou díky osvětlení integrovanému do zábradlí z umělého kamene zářit.

Stavbu má na starosti sdružení Metrostav TBR Firesta STRABAG – Dvorecký most. Předběžná cena stavby byla stanovena na 1 075 000 000 korun bez DPH. Úpravou by měl projít také prostor pod mostem, kde vznikne park s lampami od výtvarníka Kryštofa Kintery. Zhotovitel si staveniště převzal 13. září 2022, předpokládaný termín dokončení stavby připadá na listopad 2025.