Kombinovat technologie není problém – v mostním stavitelství je to naopak nezbytné

publikováno:
Výstavba obchvatu Nové Paky. Výstavba obchvatu Nové Paky.

Roland

Výstavba dálniční sítě zažívá mohutný investiční boom a velké stavební firmy masivně poptávají šikovné subdodavatele, kteří jsou schopni koordinované práce na složitých technických stavbách. Jednou z nich je bezesporu i společnost ROLAND bednění, jejíž název ale lehce klame tělem, neboť už není jen o dodávce bednění, ale komplexních služeb v oblasti dočasných a podpůrných konstrukcí.

Technicky zdatný inženýrský tým dokáže obsloužit všechny typy bednicích systémů, ale jak zdůrazňuje jednatel a majitel společnosti ROLAND David Hofrichter, nejraději pracují na složitých zakázkách, které si žádají unikátní řešení. „Umíme se adaptovat na klíčové technologie stavebních gigantů a doplnit jejich technologie o naše know-how. A to jak formou realizace podpůrných systémů z jejich inventárních materiálů, tak i dodávkou našich vlastních systémů na klíč, kde máme na starosti projektování, posouzení statiky i výrobu a aplikaci složitých podpůrných systémů.“

Výstavba dálnice D3.Pro nás není až tak důležité jakou značku bednění má, říká v centrále firmy ROLAND, která se nachází v Praze-východ, David Hofrichter. Vždy klademe důraz na optimální technické řešení a logisticko-organizační logiku jednotlivých staveb a je nám jedno, jaký typ bednění k tomu využijeme. Pokud je na trhu ideální materiál od konkurence, tak ho bez problémů aplikujeme. Pokud nám nic nevyhovuje, vyprojektujeme a vyrobíme si konstrukci sami, nehledě na to, že ROLAND má vlastní produktové řady systémových komponent, které kombinujeme právě s atypickými prvky bednění. To se děje poměrně často, protože se dostáváme k čím dál náročnějším zakázkám. Je to pro mě důkaz, že partneři věří našim technickým schopnostem. Občas jsem až překvapený, k jak složitým technickým zakázkám se jako menší firma dostaneme. Kupříkladu obchvat obce Krupá na dálnici D6 byla opravdu náročná technická disciplína, která nás neskutečně posunula.

Úspěšné realizace se propisují i do větší důvěry velkých hráčů na trhu. Poslední dobou se nám stává, že nás firmy poptávají, abychom si vzali na starosti komplet menší mosty a nadjezdy, které jsou součástí velkých dálničních staveb nebo obchvatů. A to včetně betonáže. Párkrát jsme na to kývli a částečně i proto jsme založili menší „sestřičky“ pod názvem ROLAND monolity a ROLAND mosty, říká Hofrichter, který ale nemá ambice vytvářet konkurenci zavedeným mostařským značkám. Spíše chceme mít možnost nabízet i doplňující služby k bednění, když velkým firmám někdy schází realizační kapacity. Je jasné, že v každé firmě musí být schopný tým a že i když jsou disciplíny jako bednění, realizace ŽBK monolitu např. v pozemním stavitelství a třeba hrubá stavba žb. rámového mostu disciplíny podobné nebo související, mají všechny určitá specifika a je třeba, aby je prováděli zkušení lidé. V případě „sestřičky monolity“ se nám již podařilo sestavit zkušený tým, v případě „sestřičky mosty“ spíše čekáme, až na ni přijde řada – v tomto smyslu nespěcháme a držíme se „svého kopyta“.

Obchvat Jihlavy.ROLAND si zakládá na tom, že umí pracovat na všech systémech, které používají velcí hráči. Jedním z důležitých partnerů je kupříkladu společnost MI Roads, která vlastní těžkou podpůrnou skruž, což je vlastně armádní ženijní systém PIŽMO, několik posuvných skruží typu RÖRO a s tím umí velmi dobře pracovat. Ale k mostní opěře se s tou skruží většinou nedostanete. A tady se otevírá prostor pro řešení na klíč, které zajistí vzájemné spolupůsobení všech systémů tak, aby se systémy doplňovaly a řešení bylo logické. Typicky jde o předpolí, oblasti mostních opěr, které musíte vyřešit jinak, vysvětluje Hofrichter. Zjednodušeně řečeno máme na starosti interakci se základní technologií výstavby. A podle mě jsou firmy rády, když najdou partnera, který všechny tyhle technologické „kolize“ umí komplexně řešit. Má to rovněž sekundární efekt v tom, že na velkých dálničních stavbách jsou vedle stěžejních mostů i menší mostky a třeba propustky, které pro ně často kompletně realizujeme.

Ke znalosti všech systémů bednění na trhu se ROLAND propracoval postupně a hodně tomu pomohla struktura zaměstnanců společnosti ROLAND v technicko-obchodním oddělení – každý z nás kdysi pracoval jinde a poznal jiné systémy, ale také spolupráce s naším dalším klíčovým partnerem, kterým je společnost Stavby mostů a.s. ze skupiny VINCI. SM disponuje vlastními technologiemi, z nichž jim ROLAND již několik let projektuje a třeba i modeluje ve 3D projekty dočasných konstrukcí všeho druhu, ale také provádí technicko-ekonomické rešerše dočasných konstrukcí, popisuje Hofrichter zase odlišný model spolupráce. Dodávky nejsou tak komplexní jako u zakázek „na klíč“, ale díky dlouhodobé spolupráci se orientujeme ve většině nuancí systémů na trhu a umíme navrhnout i řešení z předem definovaných prvků. Oba uvedené faktory (zkušené lidi a spolupráci se strategickým partnerem) považuji za velkou výhodu, je přesvědčený Hofrichter.

Krupá na dálnici D6.

Když člověk vidí složité konstrukce, které ROLAND poslední dobou navrhoval, neubrání se myšlence, že je to ideální prostor pro BIM a 3D modelování. Že je to trend, který se postupně prosazuje do stále více projektů, potvrzuje i David Hofrichter. Ale ještě nejsme tak daleko, že bychom běžně projektovali na dálku do předem dané úrovně BIM modelu, který je uložen ve vzdáleném datovém centru. Proto stále používáme všechny úrovně projektování. Pro jednodušší konstrukce stačí klasické 2D projektování v AUTOCADU, pro zasazení konstrukce do terénu pak využíváme 3D modely. A když je bednicí konstrukce náročnější, na první dobrou si vzpomenu na lávku u Aldisu v Hradci Králové, tak používáme 3Dsoftware SolidWorks, v němž se dají dělat opravdu detailní modely realizované bednicí konstrukce. V nich je krásně vidět, jak může být bednění složitá konstrukce. V neposlední řadě nesmíme zapomínat na statickou analýzu a výpočty dočasných konstrukcí, které provádíme pomocí softwarového vybavení od české firmy Dlubal Software.

A jak vidí Hofrichter budoucnost? Jedním slovem optimisticky. Práce je teď na trhu hodně a upřímně se ani moc nebojím, že bychom ji nesehnali i v chudších časech. Kvalitní a spolehlivé technické kapacity si trh vždycky najde. A věřím, že my pro své partnery takovou firmou jsme, uzavírá exkurzi mentální mapou společnosti ROLAND David Hofrichter.

Autor: Petr Svoboda



Vybrané stavby, na kterých se ROLAND významně podílel


Výstavba dálnice D4

Projekt výjimečný svým principem výstavby a složitý na projekčně-koordinační součinnost. ROLAND byl pro skupinu Vinci, resp. dceřinku SM, dodavatelem projekčních a konzultačních prací pro podpůrné a dočasné konstrukce. Skupina Vinci využívá vlastní technologie a materiály, z nichž ROLAND projektuje bednění a sestavuje podpůrné systémy. Zahrnuje to rešerše, technické výkresy, statické posudky a 3D modely. Takhle velký projekt vyžaduje především perfektní koordinaci mezi dodavatelem a objednatelem. Součástí projektu byla i výroba několika atypických bednění v náročném profilu dálnice, která už na konci roku propojí Prahu a Písek.

Výstavba dálnice D3 v úseku České Budějovice – Kaplice-nádraží

Jedna z klíčových akcí společnosti ROLAND loňského a letošního roku. Pro společnost 3D monolity (jejím prostřednictvím pro MI) se dodávaly na klíč podpůrné systémy a bednění pro velký most přes Žďárský potok. Součástí zakázky byla i dodávka bednění mostovek několika nadjezdů včetně sjednocení bednicích konstrukcí.

Obchvaty měst

Kromě stále probíhající stavby obchvatu Nové Paky realizoval ROLAND v poslední době řadu dalších konstrukcí na obchvatech měst po celé republice. Kolem Nové Paky se staví nová estakáda a několik menších mostů, na nichž se ROLAND podílí buďto parciální dodávkou klíčové technologie do nájmu (estakáda), anebo realizací bednění spodní stavby a podpůrné konstrukce mostovky v režimu „na klíč“. To se týká jak starších realizací, kam patří například obchvat Jihlavy, tak těch letos dokončených, jako jsou Jaroměř, Krupá na D6 nebo obchvat Opavy.

Obchvat Jihlavy

David Hofrichter: Poměrně velký most přes hluboké údolí, na kterém jsme kombinovali více podpůrných systémů, u mostních opěr PIŽMO ze zdrojů našeho zákazníka, ve stejném módu s naší projekční podporou jsme překlenovali vodoteč, založili roštové nosníky a na hlavních mostních polích jsme dodávali naši podpůrnou konstrukci OP60. A to již jako komplexní dodávku včetně bednění mostovky ze speciálních sbíjených vazníků v celém rozsahu mostovky. To vše do výšky 10–12 metrů, což byl zajímavý technický oříšek, jak přesně vše nadimenzovat, aby nedošlo k vybočení konstrukce. Krásná práce v hůře dostupném terénu.

Krupá na dálnici D6

DH: Technologie velké posuvné skruže, na kterou jsme dodávali standardní sestavu bednění. A pak několik špeků na předpolí, které kombinovaly několik typů konstrukcí, jež se musely naprojektovat, staticky posoudit a pak smontovat na místě. To nás bavilo nejvíc. Realizovali jsme i několik nadjezdů, kde si musíte dát pozor na správnou koordinaci, aby celá stavba na sebe dobře logisticky i technologicky navazovala.

Obchvat Jaroměře

Obchvat Jaroměře.DH: Jaroměř je naše srdeční záležitost, protože jsme s ní spjati od našeho přechodu „na vlastní nohy“. V roce 2019 se kolem Jaroměře stavěla dálnice D11 a dělali jsme tam pro společnost Porr první zakázky. A teď se realizoval obchvat Jaroměře, který měla na starosti společnost MI Roads. Dlouhá estakáda se realizovala pomocí pevné skruže PIŽMO poměrně vysoko nad zemí. Na několika místech se u opěr musela překlenout vodoteč nebo trať a tam jsme vymýšleli speciální řešení podpůrných konstrukcí. Vedle toho jsme pak realizovali i dva nadjezdy, opět v režimu na klíč. Zajímavé možná je, že se většina objektů realizovala loni v listopadu a prosinci, kdy brutálně sněžilo a mrzlo. Za normálních okolností by se výstavba pozastavila kvůli klimatickým podmínkám, ale „termín nečeká“, takže jsme pracovali celou zimu. I když jsme měli často v bednění více sněhu než betonu.

Obchvat Opavy.

Obchvat Opavy

DH: ROLAND působí primárně v Čechách, ale máme i menší středisko v Ostravě, které se na zakázce podílelo. Původně mělo jít jen o drobnější práce na spodních stavbách pro dlouhodobého partnera, kterého jsme nechtěli odmítat. Ale nakonec se z toho vyklubala mimo jiné zajímavá konstrukce spodního vozíku pro spřaženou desku. Zajišťovali jsme i provizorní ztužení před betonáží ocelobetonového mostu, což bylo technicky velmi zajímavé a hodně nás to posunulo. Z hlediska montážní kapacity a logistiky materiálu je to samozřejmě trošku dál, ale nakonec to byla krásná technická realizace.

Roland