Už o Vánocích se řidiči poprvé projedou po novém úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Stavba nazvaná podle středověké cesty Via Salis je prvním infrastrukturním PPP projektem u nás. Projekt řídí sdružení francouzských firem VINCI Highways a Meridiam právě pod jménem Via Salis a stavbu realizují společnosti ze Skupiny VINCI Construction CS.
I když se zraky řidičů i obyvatel jihočeských obcí, jimž 32 km nové a 16,5 km modernizované stávající dálnice zlepší podmínky k životu, upínají k prosinci, první úsek D4 mezi Skalkou a Těchařovicemi je už od 17. června v provozu. Doprava je zde obousměrně vedena v levém jízdním pásu a lokálně rozšířena i na pravý jízdní pás. Zároveň došlo k několika navazujícím změnám dopravního opatření umožňujícím pokračování dalších prací na D4.
Ty přes léto běžely navzdory horkému počasí na všech úsecích naplno, v jednu chvíli se na stavbě pohybovalo až 1 200 pracovníků a 500 strojů najednou. „Díky takovému nasazení skončí dostavba dálnice podle plánu už po 43 měsících od zahájení a řidiči dostanou předvánoční dárek v podobě rychlejší, bezpečnější a pohodlnější cesty na jih Čech a dále, třeba do Rakouska na hory,“ říká Iveta Štočková, mluvčí Skupiny VINCI Construction CS.
Vyrostlo 40 mostů
V posledních měsících bylo možné z aut jedoucích po blízké silnici I/4, která byla po celou dobu stavby zachována, „kontrolovat“ rozsáhlé zemní práce na všech částech budoucí D4. Stavbaři se zaměřili na podkladní vrstvy všech vozovek (např. aplikaci štěrkodrtí a mechanicky zpevněného kameniva) a hlavně na pokládání asfaltových vrstev. Na mnoha místech je již realizována i finální asfaltová vrstva a dokončuje se dopravní značení a silniční svodidla.
Na jaře a během léta také pokračovaly práce na mostech, které jsou důležitou součástí celého projektu – na 32 km nové dálnice jich vyrostlo hned 40, a tak na každý kilometr trasy připadá nejméně jeden. Každý most má jinou konstrukci a určení, polovinu z nich tvoří přechody nebo podchody pro zvířata, a to jak pro divokou zvěř, tak pro ostatní živočichy. Některé budou sloužit pro zemědělské aktivity.
Největší mostní stavbou na trase je estakáda u obce Nerestce. Na více než 420 metrech překlenuje postupně silnici III. třídy, polní cestu, údolí řeky Skalice a regionální železniční trať. „Zatímco běžně je dálniční most tvořen dvěma samostatnými mosty pro každý směr dálnice, v tomto případě byla použita jedna nosná konstrukce mostu pro oba směry,“ vysvětluje metodu stavby Iveta Štočková. V současné chvíli jsou již nosné konstrukce všech mostů dokončeny a probíhají už práce dokončovací: pokládka izolací, kladení jednotlivých vrstev vozovky nebo dodělávání zábradlí. Některé mosty jsou už zcela dokončeny a vede po nich již veřejná doprava.
Za zmínku stojí dva obloukové prefabrikované mosty, které budou sloužit pro migraci zvěře. První bude přemosťovat budoucí D4 ve skalním zářezu mezi vrchem Kojetín a Milínem zhruba na 50. kilometru, druhý přemosťuje dálnici u obce Čimelice na 72. kilometru.
Digitální dvojče i solanka
Provoz celé dálnice D4 bude po příštích 25 let, kdy bude stát platit za využívání dálnice koncesionáři Via Salis, i poté, co si ji stát převezme do své správy, řízen z rozsáhlého operačního střediska (SSÚK) poblíž křižovatky Lety na Písecku. Budou zde umístěny jak technologie pro samotné řízení provozu a kontrolu bezpečnosti na dálnici, tak zde také svůj domov najdou hlídkové a technické stroje a zařízení pro zimní údržbu, jako je sklad soli a zařízení na výrobu solanky. Součástí výstavby je i areál pro dálniční policii.
Právě v SSÚK v Letech se sbíhá kabelové vedení tzv. Informačního systému dálnice. Systém poskytuje řadu technologií včetně úsekového měření, kamerového dohledu (195 kamer) se 100% pokrytím dálnice i přilehlých oblastí, SOS tísňových telefonů (48), vysokorychlostních vah, meteostanic (10), variabilních dopravních značek a informačních panelů (34) a analyzátorů dopravního proudu. Díky tomuto systému bude Operátor schopen řídit provoz na dálnici.
Pro údržbu dálnice Operátor také využije BIM model. Díky BIM modelu má dálnice „digitální dvojče“ obsahující veškeré informace o jednotlivých součástech dálnice a klíčovou dokumentaci. Do tohoto modelu bude dále plánovat i zaznamenávat všechny provedené úkony v rámci správy a údržby dálnice. Technologie BIM se podílí i na plynulém přechodu mezi fází výstavby a provozu a bude důležitou součástí péče o D4 po celou dobu koncese i po jejím skončení.
Součástí dálnice D4 jsou pochopitelně i odpočívky, dvě protilehlé vyrostly u obce Krsice a jejich součástí jsou čerpací stanice s restauracemi, 16 rychlonabíjecích stanic nebo 246 parkovacích míst. „I zde spěje vše do finále, kdy se během podzimních měsíců budou stavbaři věnovat desítkám dokončovacích prací a společně s koncesionářem a operátorem i testování a ověřování funkčnosti všech prvků dálnice,“ říká Štočková.
Biodiverzita
Zdánlivou maličkostí, která má ale důležitou roli z hlediska biodiverzity, je péče o travnaté plochy sousedící s komunikací. „Díky zástupcům Mendelovy univerzity a Agentury ochrany přírody a krajiny se je podařilo osít směsí, kde je kromě tradiční trávy vysoký podíl lučních bylin a květin. Navíc společně se skauty, kteří loni sbírali semena při svých výpravách jihočeskou krajinou, jsme ta jejich začátkem jara zaseli nedaleko Milína a na tuto skautskou loučku jsme velmi pyšní,“ doplňuje Daniela Pedret, ředitelka pro komunikaci a vztahy s veřejností ve společnosti Via Salis.
Výsledkem snahy o zachování biodiverzity je 48 km dlouhý koridor „divokých“ luk uprostřed krajiny, kterou z velké části tvoří zemědělská monokultura. Nebudou se zde používat žádné pesticidy a údržba těchto travnatých ploch bude probíhat pouze sečením, což vytvoří ideální prostředí pro hmyz, včely, motýly a čmeláky.
PPP se osvědčilo
Projekt probíhá pod vedením koncesionáře Via Salis. „Jsme rádi, že se první český infrastrukturní projekt PPP D4 stal pozitivní referencí a otevírá tak dveře dalším připravovaným PPP projektům,“ dodává Daniela Pedret z Via Salis.
Správu a údržbu má pro koncesionáře na starosti Via Salis Operation.
Stavbu provádí Skupiny VINCI Construction CS a jejich dceřiné společnosti. Ty se v minulosti podílely také na PPP projektu na Slovensku, kde bylo za 24 měsíců vybudováno 52 km rychlostní komunikace mezi Nitrou a Bánskou Bystricou. Toto dílo již více jak 10 let úspěšně slouží řidičům.
Autor: Skupina VINCI Construction CS