Svodidla z LIBERTY Ostrava budou chránit motoristy na novém úseku dálnice D6

publikováno:
autor:

LIBERTY Ostrava, největší výrobce trasových svodidel v Česku, dodala na nedávno otevřený úsek dálnice D6 mezi Prahou a Karlovými Vary přes 9 kilometrů jednostranných a oboustranných záchytných systémů z mikrolegované oceli s hodnotou v řádu milionů korun.

„Záchytnými systémy z ostravské huti je osazena většina českých silnic vyšších tříd a dálnic a jsme rádi, že jsme mohli dodat tak významné množství i na nově otevřený úsek D6. Jedná se o zásadní bezpečnostní prvek, který pomáhá snižovat počet smrtelných a vážných dopravních nehod,“ uvedl Tomáš Hamalčík, manažer prodeje svodidel a důlních výztuží v LIBERTY Ostrava.

Ředitelství silnic a dálnic uvedlo do provozu další úsek dálnice D6, spojující Prahu s průmyslovou aglomerací na severozápadě a s lázeňskými městy, jako jsou Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Jáchymov a Františkovy Lázně. Nový obchvat tvoří necelých 5 kilometrů dlouhá komunikace, kterou z obou stran lemují bezpečnostní záchytné systémy z LIBERTY Ostrava. Huť dodala na tuto část dálnice 3,8 kilometru oboustranných svodidel a 5,4 kilometru jednostranných svodidel z mikrolegované oceli.

„Mikrolegovaná ocel má vyšší pevnost než základní uhlíkové oceli, a proto umožňuje vyrobit svodidla tenčí a až o 30 % lehčí. Díky nižší hmotnosti jednotlivých prvků, zejména svodnic, je při instalaci jednodušší manipulace a snižují se nároky na přepravní a skladové kapacity. Svodidlo je ale i při nižší hmotnosti stejně bezpečné,“ dodal Jan Pudich, ředitel válcovny plochých výrobků v LIBERTY Ostrava.

Ostravská huť vyrábí silniční svodidla už více než 50 let. Od roku 1968 jich vyrobila více než 58 tisíc kilometrů. Je jedním z mála výrobců svodidel na světě s kompletním výrobním cyklem od oceli až po finální výrobek, což zajišťuje nejvyšší stupeň spolehlivosti. Více než 50 % svodidel z ostravské huti nachází uplatnění na domácím trhu.

Liberty Ostrava vyrábí 5 typů svodidel, mezi něž patří jednostranná a oboustranná trasová svodidla, mostní a zábradelní svodidla a svodidla se zvýšenou ochranou pro motorkáře, které tvoří celkem 33 záchytných systémů[1]. V průběhu posledních několika let vyvinula řadu nových či inovovaných záchytných systémů. Kromě designu se inovuje také materiál, z něhož se svodidla vyrábějí, např. se používá mikrolegovaná ocel. Novinkou posledních let je „motorkářské“ svodidlo, které je vybaveno spodní pásnicí. Ta brání podjetí motocyklisty, které bývá příčinou vážných zranění, a zároveň při nehodě zmírní účinky nárazu motorkáře do svodidla pohlcením části jeho kinetické energie.

Ostravská svodidla tvoří zásadní bezpečnostní prvek na většině českých silnic. Za posledních 15 let se podle statistik Policie ČR podílela na snížení počtu smrtelných nehod na silnicích v Moravskoslezském kraji o 38 % a nehod s vážnými následky o 49 %.


[1] Záchytný systém tvoří pásnice, sloupky, distanční díly, případně přechodové či dilatační díly a náběhy včetně náběhových přechodek, zábradelní výplně, madla atd.