Návrat pod Beskydy

Colas CZ se podílel i na stavbě úseku Rybí– Rychaltice, který byl zprovozněn loni v prosinci (Foto: Colas CZ, a.s.) Colas CZ se podílel i na stavbě úseku Rybí– Rychaltice, který byl zprovozněn loni v prosinci (Foto: Colas CZ, a.s.)

Společnost Colas CZ staví další úsek dálnice D48, která je klíčovou dopravní tepnou Moravskoslezského kraje. Kompletní přestavbou I/48, která nesplňuje parametry pro čtyřproudou komunikaci, vznikne nová, bezpečná silnice.

Silnice I/48 je jednou z nejdůležitějších páteřních spojek v Moravskoslezském kraji. Čtyřproudá komunikace, která kopíruje hřbet Beskyd a je klíčovou spojnicí pro Novojičínsko, Frýdeckomístecko a Karvinsko, nemá ale zrovna dobrou pověst – chybí tu středový pás i zpevněné krajnice, reálně jde o čtyřpruh, který však nesplňuje normové kategorie. Není divu, že se kvůli množství tragických nehod I/48 přezdívá „silnice smrti“. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) proto komunikaci postupně přebudovává tak, aby získala parametry plnohodnotné dálnice.

Velkou zásluhu na nové a bezpečnější D48 bude mít opět i Colas CZ, který ve sdružení se společností Firesta-Fišer rekonstrukce, stavby loni v listopadu získal od ŘSD zakázku v hodnotě více než 3 miliardy Kč bez DPH na vybudování dvou úseků podbeskydské spojnice v celkové délce 13 km, a to mezi Bělotínem a Rybí. Stavět se začalo letos v květnu, dálnice má být hotová v roce 2024. „Zakázka patří k největším stavbám v celé historii naší společnosti, je tedy pro nás velice důležitá, a to jak objemem prací, tak svým rozsahem,“ vysvětluje za Colas CZ Libor Navrátil, ředitel oblasti Východ.

Colas CZ dostal na D48 na starosti výstavbu zemního tělesa, konstrukčních vrstev, odvodnění a pokládku cementobetonového krytu, dále pak výstavbu objízdných tras a přeložky místních komunikací, dopravní značení, přeložky sítí a vegetační úpravy. Podle harmonogramu čekají na stavaře ještě tento rok především zemní práce spojené s rozšířením 1/48 na D48, budou se snášet poloviny mostů a je naplánována jejich opětovná výstavba v nových šířkách. V roce 2021 se také realizují přeložky dotčených sítí a středová kanalizace.

Stavět se budou dva na sebe nenavazující úseky dálnice, na nichž jsou naplánovány čtyři mimoúrovňové křižovatky. Ostatní sjezdy a napojení budou zrušeny. Zbývající zhruba čtyřkilometrová „proluka“ mezi Dubem a Palačovem, kde by se měla v budoucnu mimoúrovňově napojovat D35, by se měla začít budovat příští rok paralelně s přeložkou silnice I/35 v rámci jiné zakázky.

Připomeňme, že Colas CZ není na D48 žádným nováčkem. Jen pár týdnů po vyhraném tendru na úsek Bělotín – Rybí ŘSD loni v prosinci slavnostně zprovoznilo jinou část podbeskydské dálnice: z Rybí do Rychaltic. Na přestavbě tohoto dvanáctikilometrového úseku původní I/48 na plnohodnotnou a bezpečnou dálnici Colas CZ pracoval od roku 2017, a to v konsorciu se společnostmi Metrostav a Swietelsky.

Dálnice D48 (původní R48) vede mezi křižovatkou s D1 u Bělotína a Českým Těšínem, kde navazuje na polskou rychlostní silnici S52. Souběžně s úsekem Bělotín – Rybí se buduje také téměř devítikilometrový obchvat Frýdku-Místku. Celý úsek mezi Bělotínem a hranicemi, který má 43 kilometry, by měl být kompletně přebudován na dálnici v kategorii D 25,5/120 v roce 2024.

Colas CZ, a.s.