Posypový materiál bude mít ve Svitavách novou halu

publikováno:
autor:
Cestmistrovství Svitavy – stavební práce Cestmistrovství Svitavy – stavební práce

Pardubický kraj a jeho správa silnic rozjely na cestmistrovství ve Svitavách ve dvou fázích velkou stavební akci. Sklad na posypový materiál už byl vysloužilý, proto na jeho původním místě vyroste nová hala s výrazně vyšší kapacitou. Zároveň silničářům ušetří nemalé finanční prostředky. Modernější zázemí čeká také na zaměstnance. Stavební fáze budou finišovat na podzim.

Situace už byla nevyhnutelná. Původní objekt ze 70. let minulého století se nacházel v havarijním stavu, proto v půlce dubna odstartovala demolice zchátralé haly, ve které silničáři skladují posypový materiál. Výstavbu za 25 miliónů korun financuje Pardubický kraj prostřednictvím účelové investiční dotace. „Jedná se o nejrozsáhlejší investici na jednom cestmistrovství za dobu fungování Správy a údržby silnic Pardubického kraje. Zajímavostí je, že svitavská centrála je jedna z nejmenších v celém regionu. Tento fakt sice snižuje provozní náklady, ale stavební investice to zvyšuje. Součástí výstavby skladového hospodářství musí být i manipulační plochy a opěrné zdi,“ řekl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

Potřebná rekonstrukce se dlouho odkládala. Celá situace uzrála minulý rok po inspekčních cestách týmu pod vedením náměstka hejtmana Pardubického kraje Michala Kortyše. Hala uskladní 1200 tun soli a 600 tun inertního materiálu. Vedle této stěžejní budovy vyrostou ještě opěrné zdi pro sklad inertního materiálu, tj. drtí a písku. Materiál tak bude pod střechou, takže v zimě nenamrzne a bude možné jej naložit a jet sypat. Díky tomu materiál vystačí na delší část zimního období.

Nové sklady přinesou silničářům nemalé úspory. Doposud hrozilo, a také se vyjma letošní mírné zimy stávalo, že během mrazivých dnů posypový materiál docházel. V tu chvíli jej musela Správa a údržba silnic znovu nakoupit, jenže mnohem dražší. V zimě se cena posypového materiálu mění. „Minimální spotřeba je v Pardubickém kraji kolem šesti tisíc tun soli. Měli jsme také zimy se spotřebou přes dvacet čtyři tisíc tun. V odebraném množství se potom jedná o velké částky,“ uvedl Miroslav Němec. U inertního materiálu už nejde tolik o peníze, ale hlavně o spolehlivost a čas. Písáky jsou v době, kdy mrzne mimo provoz a odstávky mají i lomy. Miroslav Němec doplňuje: „Když materiál dojde, musíme nasmlouvat cizí dopravce. V létě k zásobování využíváme vlastní auta. Větší kapacita skladu nám pomůže, nehledě na to, že drtě a písky jsou a budou nedostatkové materiály.“

Nová skladovací hala by měla být hotova do konce září. Je potřeba, aby se Správa a údržba silnic Pardubického kraje předzásobila posypovým materiálem před zimním obdobím. Svitavští silničáři se v zimě také potýkají s jedním nepříjemným geografickým faktem. Městem procházejí hned tři frekventované silnice první třídy – I/34, I/35 a I/43. Jedničky sice správa a údržba silnic Pardubického kraje neobstarává, ale provoz na nich přirozeně generuje mnohem větší zátěž i pro okolní komunikace.

Ve druhé fázi rekonstrukce svitavského areálu vznikne přestavbou stávajících prostor nového zázemí pro zaměstnance. „Když jsem před dvěma lety navštívil všechny cestmistrovství v kraji, právě ve Svitavách jsem byl překvapen velmi špatnými podmínkami. Proto jsem bojoval za změnu této situace. Nyní jsem rád, že úsilí nepřišlo vniveč a nové důstojné zázemí se brzy stane realitou,“ uvedl náměstek hejtmana Michal Kortyš. V projektu za zhruba šest milionů korun, který zatím nemá zhotovitele, se počítá s novými šatnami, záchody, sprchami, sušárnou na oblečení a boty, či prací místností. Dispečeři zimní údržby budou mít nové zázemí. Vše je naplánováno, aby se to stihlo před zimní sezónou. Ta je pro silničáře nejnáročnější.