I přes složitou epidemiologickou situaci si odborníci na dopravu nejen z celé České republiky nenechali ujít Dopravní konferenci, která se ve čtvrtek 10. září uskutečnila v Pardubicích. Jednu z největších odborných konferencí v České republice hostila východočeská metropole už po deváté. Mezi hlavní témata se zařadily již probíhající i plánované investice do všech módů dopravy, změny v legislativě, zabezpečení železničních přejezdů a také například splavnění Labe mezi Pardubicemi a Přeloučí. Ke konferenci se pomocí on‑line přenosu připojil také místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček.
„Doprava bude věčným tématem v celé České republice, protože dopravní infrastruktura je z dob minulých velice zanedbaná a deficit je obrovský zejména v oblasti dálniční sítě a zastaralosti některých úseků železnic. Dopravní konference je shrnutím toho, co se za poslední rok změnilo,“ řekl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický a připomněl, že zejména v oblasti železniční infrastruktury se nejen Pardubický kraj posunul velmi dopředu.
„Letošní Dopravní konference je výjimečná také v tom, že se odehrává v roce, kdy do silničního hospodářství v Pardubickém kraji šlo historicky nejvíce finančních prostředků, silniční hospodářství Pardubického kraje investuje letos 2,5 miliardy korun,“ upozornil Miroslav Němec, ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje, která je koordinátorem projektu.
Účast na Dopravní konferenci přislíbil také ministr Karel Havlíček, avšak nepříznivá epidemiologická situace mu nedovolila, aby do Pardubic přijel osobně, a tak se s účastníky konference spojil prostřednictvím videohovoru, aby jim poreferoval o strategii rozvoje dopravní infrastruktury v České republice ve vazbě na Pardubický kraj. „Pro dopravní infrastrukturu se nám podařilo v uplynulých letech zabezpečit rekordní zdroje, za rok 2020 proinvestujeme 124 miliard korun, na příští rok je připraveno 129 miliard korun,“ informoval ministr Karel Havlíček.
O změnách na železnici v Pardubickém a Královéhradeckém kraji mluvil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda, jenž zdůraznil zejména přestavbu železničního uzlu Pardubice, která z pardubického nádraží udělá moderní a bezbariérový železniční uzel. „Pamatuje se také na plnohodnotnou dvoukolejnost směrem na Rosice nad Labem, na zastávku v blízkosti centra a také na to, že jednou bude realizována Ostřešanská spojka,“ připomněl Jiří Svoboda.
Senátor a náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za dopravu Michal Kortyš se věnoval mimo jiné v poslední době velmi diskutovanému tématu zabezpečení železničních přejezdů. „Přejezdů je takové množství, že pokud chceme zrychlit vlakovou dopravu, musíme se některých z nich zbavit a jiné zabezpečit,“ vysvětlil senátor Michal Kortyš. V Pardubickém kraji je 127 přejezdů, 18 z nich bude osazeno závorami a 22 z nich úplně zanikne. „Zpracováváme pro jekty na komunikace, které na tyto přejezdy navazují a budou muset být přeloženy. Jsme připraveni při rekonstrukci přejezdů i na rekonstrukci přilehlých silnic,“ avizoval náměstek Kortyš.
Prostor v programu Dopravní konference dostala také aktuální dopravní legislativa a zejména zákon o liniových stavbách, který představil poslanec a místopředseda hospodářského výboru PSP ČR Martin Kolovratník. „Jedná se o naprosto zásadní zákon pro celou Českou republiku, který bude za pár dní schválen Poslaneckou sněmovnou. Návrh pracuje s tím, že státní investoři mohou zahájit strategické stavby ve chvíli, kdy získají stavební povolení. Nemusí tak čekat na výkupy pozemků a soudit se se spekulanty,“ vysvětlil poslanec Martin Kolovratník s tím, že nový zákon pomůže urychlit výstavbu například pardubických obchvatů o pět až šest let. „V Polsku, kde jsme se při tvorbě návrhu inspirovali, mají tento mocný nástroj i na silnice druhých a třetích tříd. Až uvidíme, že to u nás bude fungovat s dálnicemi a silnicemi prvních tříd, věřím, že sněmovna bude mít vůli platnost nového paragrafu posunout,“ dodal Martin Kolovratník.
Tématu rekonstrukce a výstavby silniční a dálniční infrastruktury v Pardubickém kraji se na Dopravní konferenci věnoval generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Radek Mátl. Ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica zase přiblížil, jaký je výhled na financování vodní, železniční a silniční infrastruktury v Pardubickém kraji do roku 2022.
Nezapomnělo se ale ani na dopravu leteckou. O tom, jak koronavirová krize zasáhla Letiště Pardubice, hovořila jeho ředitelka Hana Šmejkalová. „Co se týká počtu přepravených cestujících, jsme na tom v porovnání s ostatními regionálními letišti ještě dobře, jelikož jsme na 30 % loňského roku, zatímco Brno a Ostrava se pohybují okolo 10 %. Stále je ale situace velice vážná, měli jsme mít odbaveno již 200 tisíc cestujících, bohužel jsme na úrovni 23 500 cestujících,“ konkretizovala ředitelka Letiště Pardubice Hana Šmejkalová. Samozřejmě i letiště má být součástí Dopravního uzlu Pardubice, v němž bude plnit důležitou funkci zejména pro cargo přepravu. „Podařilo se nám otevřít letiště pro velká nákladní letadla, celý svět už ví, že jsme schopni tato letadla zabezpečit,“ doplnila Hana Šmejkalová.
Na Dopraví konferenci naváže Silniční veletrh, který v pátek 11. září otevře brány areálu Správy a údržby silnic Pardubického kraje v Pardubicích – Doubravicích. Na 19. ročníku mezinárodního veletrhu se bude prezentovat přes 70 firem z celé České republiky, a to jak z oboru silničního hospodářství a dopravy, tak také stavební společnosti, výrobci a dodavatelé silniční techniky i výrobci strojů a automobilů.