Elektrizace trati mezi Střelicemi a Zastávkou u Brna

publikováno:
Železniční přejezd před zastávkou Rosice u Brna. Železniční přejezd před zastávkou Rosice u Brna.

V prosinci 2024 byla slavnostně uvedena do provozu modernizovaná trať ze Střelic do Zastávky u Brna, která byla předmětem projektu „Elektrizace trati vč. PEÚ Brno – Zastávka u Brna, 2. etapa“ a která navázala na již dříve dokončenou 1. etapu, zahrnující úsek Brno-Horní Heršpice (mimo) – Střelice (včetně). Byla tak dokončena přestavba celého úseku z Brna do Zastávky, plnícího významnou roli v příměstské dopravě jihozápadní části brněnské aglomerace. Rekonstrukci téměř 10 km dlouhého úseku, jenž je součástí celostátní trati Brno–Jihlava, realizovalo sdružení zhotovitelů „Zastřel“, jehož členem byla i společnost OHLA ŽS. Investorem stavby byla Správa železnic a projektovou dokumentaci zhotovil SUDOP BRNO. Projekt za přibližně tři miliardy korun byl spolufinancován z fondů EU – Nástroje pro oživení a odolnost (Recovery and Resilience Facility – RRF) v rámci Národního plánu obnovy.

Zastřešené nástupiště s podchodem v Zastávce u Brna.Komplexní přestavbou prošla železniční stanice Zastávka u Brna. Z původního kolejiště byly ponechány pouze manipulační kusé koleje napojené na rapotickém zhlaví pro nakládku a vykládku vozů, snesena byla i původní ocelová lávka vedoucí nad celým kolejištěm stanice. V nové poloze byly v souladu s výhledovým rozsahem vlakové dopravy a potřebami dopravní technologie vybudovány dvě předjízdné a dvě hlavní staniční koleje se dvěma jednoduchými kolejovými spojkami na tetčickém zhlaví. Ve stanici vznikla dvě vnější nástupiště (délky 170 m a 300 m) a jedno ostrovní, částečně zastřešené nástupiště délky 250 m. Zastřešení je i na vnějším nástupišti na odlehlé straně od výpravní budovy, toto nástupiště navíc slouží i pro obsluhu úzkorozchodné trati, která je do stanice zaústěna z 2,7 km vzdáleného muzea průmyslových železnic ve Zbýšově. Všechna nástupiště i prostor za kolejištěm stanice jsou od výpravní budovy přístupné z nového podchodu pomocí schodišť a výtahů. Nosnou konstrukci podchodu světlosti 4,0 × 2,5 m a délky přes 30 m tvoří monolitický železobetonový uzavřený rám budovaný v izolační železobetonové vaně. Pro vedení kabelů byl ve stanici vybudován 400 m dlouhý kabelovod.

Obecné charakteristiky stavby

V celém rozsahu stavby je zabudován nový železniční svršek tvaru 49E1 na betonových pražcích s pružným bezpodkladnicovým upevněním uloženým ve štěrkovém loži. Koleje i výhybky jsou svařeny do tzv. bezstykové koleje. Pražcové podloží tvoří konstrukční vrstva ze štěrkodrti nebo minerální směsi, doplněná případně separační geotextilií. Na vybraných místech byly zeminy podloží zlepšeny hydraulickými pojivy. V lokalitě se skalním podložím byla použita ochranná vrstva z asfaltového betonu. Odvodnění traťových úseků bylo realizováno především skloněnou plání železničního spodku do otevřených odvodňovacích zařízení (příkopy, žlaby), železniční stanice a oblasti u přejezdů a nástupišť pak pomocí trativodů.

Železniční zastávka Rosice u Brna.
Zajištění skalního svahu, traťový úsek Tetčice-Bobrava – Zastávka u Brna.

 

Na celém modernizovaném úseku stavby bylo vybudováno nové trakční vedení střídavou jednofázovou proudovou soustavou se jmenovitým napětím 25 kV, 50 Hz AC. Celkem bylo vybudováno téměř 400 trakčních podpěr a rozvinutá délka troleje dosáhla asi 24 km.

V obou stanicích bylo instalováno nové staniční zabezpečovací zařízení, tzv. elektronické stavědlo s počítači náprav, v mezistaničních úsecích pak traťové zabezpečovací zařízení typu elektronický autoblok s oddílovými návěstidly. Sedm rekonstruovaných železničních přejezdů bylo zabezpečeno světelným přejezdovým zařízením se závorami, k jejich automatické činnosti jsou využity kolejové úseky s počítači náprav. Nově navrženou maximální traťovou rychlost 120 km/h bude možné využít až po zprovoznění systému ETCS, do té doby je povolena rychlost 100 km/h se zábrzdnou vzdáleností 700 m.

Železniční stanice Zastávka u Brna. V rámci sdělovacího zařízení byly položeny nové traťové i dálkové optické kabely, ve stanicích a zastávkách byl vybudován kamerový a rozhlasový systém a informační a přenosové zařízení, byla položena místní kabelizace, bylo realizováno rádiové spojení a v pěti lokalitách byla provedena příprava na GSM-R.

Stavební práce byly zahájeny v listopadu 2022 přípravou území. Během roku 2023, stále při zachovaném železničním provozu, pak probíhaly práce na přeložkách a pokládce kabelů a inženýrských sítí, realizovala se výstavba podpěr trakčního vedení a pozemních objektů a budovalo se rozšíření zemního tělesa v traťových úsecích tam, kde práce nebyly v kolizi se stávající kolejí. Většina ostatních prací pak proběhla až v roce 2024 během osmiměsíční nepřetržité výluky trati v úseku Střelice – Tetčice – Zastávka u Brna. Do zkušebního provozu pak byla stavba slavnostně uvedena dne 14. prosince 2024.

Závěr

Stavební práce ve stanici Zastávka u Brna.Celková rekonstrukce trati s jejím zdvojkolejněním a elektrizací beze zbytku splnila v úvodu uvedené cíle projektu. Jejich naplnění, společně s nasazením nových moderních nízkopodlažních elektrických jednotek, jistě přiláká spoustu nových, a věřím, že i spokojených cestujících využívajících železniční dopravu v tomto příměstském regionu. Společnost OHLA ŽS je hrdá, že se mohla prostřednictvím zaměstnanců divizí Železnice a Technologie na realizaci tohoto technicky velmi zajímavého a přínosného projektu z oblasti železniční dopravy podílet.

Autor: Ing. Zdeněk Heikenwälder,
specialista technické přípravy
divize Železnice
OHLA ŽS, a.s.