Na nových úsecích koridoru na jih Čech se testovala rychlost 200 km/h

publikováno:
autor:
Ke zkouškám posloužila lokomotiva Vectron Správy železnic. Foto: Správa železnic Ke zkouškám posloužila lokomotiva Vectron Správy železnic. Foto: Správa železnic

Na nedávno dokončených nových úsecích čtvrtého železničního koridoru se uskutečnily zkušební jízdy při rychlostech až 200 km/h. Jejich cílem bylo mimo jiné prověřit reálné chování mostních konstrukcí při jízdě vlaků rychlostí nad 160 km/h.

Na nedávno dokončených nových úsecích čtvrtého železničního koridoru se uskutečnily zkušební jízdy při rychlostech až 200 km/h. Foto: Správa železnicPoznatky se vyhodnotí pro případné použití těchto konstrukcí na vysokorychlostních tratích, tedy i pro rychlosti přes 300 km/h. Zkoušky byly naplánovány tak, aby měly minimální vliv na jízdu pravidelných vlaků.

Testovací jízdy rychlostí až 200 km/h probíhaly od 23. do 26. října na nově vybudovaných traťových úsecích Soběslav – Doubí u Tábora a Sudoměřice u Tábora – Votice. Ke zkouškám posloužila lokomotiva Vectron Správy železnic. Vlastní testy a vyhodnocení chování mostních konstrukcí se prováděla pomocí speciálních diagnostických zařízení Fakulty stavební Českého vysokého učení technického v Praze. 

Vlastní testy a vyhodnocení chování mostních konstrukcí se prováděla pomocí speciálních diagnostických zařízení Fakulty stavební Českého vysokého učení technického v Praze. Foto: Správa železnicPři průjezdu zkušební soupravy ve vysokých rychlostech se ve spolupráci s Výzkumným ústavem kolejových vozidel také vyhodnocovaly aerodynamické efekty v tunelech. Experti se zaměřili zejména na stanovení tlakového zatížení vozidla a komfortu cestujících.  

Předmětem měření na nástupištích pak bylo stanovení aerodynamických účinků projíždějícího zkušebního vlaku i spojů v pravidelném provozu a vymezení tlakových změn v blízkosti koleje. Vlastní měření a vyhodnocení zajišťovali Vysoké učení technické v Brně, Ústav železničních konstrukcí a staveb a Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice, Geofyzikální ústav Akademie věd ČR a Výzkumný ústav železniční.