Loňský rok přinesl mnoha společnostem finanční až existenční potíže, některým firmám naopak otevřel nové možnosti. Mezi těmi, kdo vstoupil do nového roku 2021 v plné síle, s odhodláním, jasnou vizí a také v novém kabátě, je i MONVIA Holding, a.s. O nově vzniklém holdingu působícím v oboru železničních staveb jsme si povídali s jeho zakladatelem Františkem Sobotkou a jeho dcerou Evou Hadravovou, MSc., MBA, ředitelkou vnějších vztahů a marketingu.
V roce 2020 se na trhu v oboru železničních staveb objevil nový hráč, holding MONVIA. Proč došlo k fúzi vašich společností?
Eva Hadravová: Vycházeli jsme ze známého faktu, že v jednotě je síla, a rozhodli jsme se sdružit naše dceřiné společnosti do jednoho celku. Jsme přesvědčeni, že společnými projekty se stáváme silnějšími a ještě viditelnějšími na trhu. Název MONVIA vznikl ze spojení názvů našich dvou stěžejních společností – MONZAS a VIAMONT Servis.
František Sobotka: MONVIA Holding, a.s., je ryze českou společností s dlouholetou tradicí. Máme široký záběr činností, vlastní dostatečné kapacity a profesionální know-how, abychom dokázali realizovat kompletní železniční stavby. Naším cílem je maximální využití synergických efektů ve skupině a hledání dalších příležitostí a jejich realizací pro další obchodní aktivity. Chceme odevzdávat kvalitní a komplexní práci, a tím zvyšovat hodnotu společnosti v očích investorů. Společně s ředitelem holdingu Ing. Lukášem Babickým neustále hledáme nové možnosti a snažíme se posouvat dál, do budoucna bychom rádi rozšířili naše podnikání i mimo železnici.
MONVIA Holding zastřešuje činnosti vašich dceřiných firem, jaké to jsou a čím se zabývají?
Eva Hadravová: V první řadě je to naše stěžejní společnost MONZAS, která byla založena už v roce 1992. MONZAS je stabilní a dynamicky se rozvíjející firma, která se zabývá především stavební a montážní činností specializovanou na výstavbu, modernizace a rekonstrukce sdělovacích a zabezpečovacích zařízení, jak v provozu Správy železnic, tak průmyslových vleček. Zajišťujeme také odborné opravy, kvalifikovanou údržbu a servis těchto zařízení. Máme už téměř 30 let zkušeností v oboru a troufám si říci, a vlastně je to i naše motto, že známe všechna tradiční řešení, ale současně vidíme ta nová.
František Sobotka: Významným oborem naší činnosti je také specializace na trakční vedení. V neposlední řadě realizujeme elektroinstalační práce a rozvody v průmyslových i obytných objektech včetně rozvodů kabelové televize, počítačových a telekomunikačních sítí.
Eva Hadravová: Naše další dceřiné společnosti jsou VIAMONT Servis a.s., která se specializuje na kolejové, mostní a pozemní stavby pro železnice a jejíž historie sahá do roku 1997. Dále je to MZK Chomutov s. r. o., jejíž hlavní náplní je kovovýroba, kovové a ocelové konstrukce, stožáry či zámečnická výroba. Díky propojení společností plánujeme investice i do lakovny. A poslední je SISTECH s.r. o., která se od roku 1994 zabývá opravami elektrických zařízení pro zabezpečovací techniku.
Vaše společnost se prezentuje jako tradiční rodinná firma. V čem vidíte největší výhody oproti velkým zahraničním korporátům?
František Sobotka: Řekl bych, že velký zahraniční korporát není tak pružný a efektivní. My dokážeme reagovat rychleji a přizpůsobit se požadavkům zadavatele. Nebojíme se udělat zásadní rozhodnutí, u nás obchodní partneři nemusí absolvovat deset návštěv, než se na něčem dohodneme. Velmi si zakládáme na dokončení zakázek ve stanoveném termínu, abychom stavbu předali k užívání včas. Snažíme se prezentovat kvalitou, to je to, co nás odlišuje od konkurence. Naši obchodní partneři říkají, že když to nedokáže MONZAS, tak už nikdo. (směje se)
Vaše hlavní sídlo je v Ústí nad Labem. Znamená to, že realizujete zakázky především v severních Čechách?
Eva Hadravová: Tím, že máme v Ústí veškeré zázemí včetně vybavení, zařízení a pracovníků, samozřejmě nejvíce zakázek realizujeme v okolí, aby naši zaměstnanci nemuseli dojíždět daleko a nebyli odloučeni od svých rodin. Máme zde krásnou administrativní budovu a prostornou starou halu, kde máme uložený materiál na stavby, kterou jsme zrekonstruovali, a tím i přispěli k hezčímu příjezdu do Ústí nad Labem od Lovosic. Snažíme se o příjemné pracovní prostředí pro všechny naše zaměstnance – na stavbách i v kancelářích. Máme ale také pobočku v Praze, kde máme rovněž zázemí s týmem zaměstnanců jak pro administrativu, tak pro stavební práce.
Kolik máte nyní zaměstnanců?
František Sobotka: V počátcích MONZASU jsme měli 30 zaměstnanců, nyní jich máme dohromady ve všech společnostech kolem tří set. Stále nabíráme nové, protože rosteme. Při jejich výběru si dáváme záležet – potřebujeme, aby měli vhodné vzdělání a předpoklady pro danou pozici. Vzdělání v našem oboru je totiž velmi specifické.
Jaké byly vaše největší či nejzajímavější zakázky?
František Sobotka: Na začátku jsme měli velkou zakázku, na které jsme „vyrostli“, a to stavba v Chemopetrolu Litvínov – oprava zabezpečovacího zařízení. Na tu dobu to stálo hodně peněz a byla to výjimečná stavba, už jen tím, že byla mezi prvními. Z poslední doby bych zmínil jednu z našich největších a nejkomplexnějších staveb, a to práce na trati mezi Oldřichovem u Duchcova a Bílinou, díky níž došlo ke zvýšení rychlosti vlaků na daném úseku. Další naše velké realizované zakázky byly například oprava staničního zabezpečovacího zařízení na hlavním nádraží v Děčíně, odstranění propadu rychlosti na trati Benešov nad Ploučnicí – Rumburk a mnohé další.
Eva Hadravová: Snažíme se věnovat stoprocentní péči každé naší zakázce. Každá naše činnost má smysl, ať jde o výměnu žárovky u železničního přejezdu, nebo o rekonstrukci významné technické památky.
Máte možná na mysli rekonstrukci Negrelliho viaduktu, na níž jste se podíleli, že?
Eva Hadravová: Ano, naše společnost MONZAS je v tomto flexibilní a jsme rádi, že můžeme zajišťovat nejen bezpečnost na železnici, ale starat se i o významné národní technické památky, jako právě v případě Negrelliho viaduktu. Na rekonstrukci se podílel náš tým silnoproudařů pod vedením Ing. Lukáše Mencla. Opravy řešily nevyhovující stav mostní konstrukce, železničního svršku, zabezpečovacího, sdělovacího a silnoproudého zařízení a trakčního vedení, byla snížena i hlučnost provozu vlaků.
Jak vaši společnost zasáhla současná epidemie?
Eva Hadravová: Zasáhla nás samozřejmě nejvíce lidsky. Bylo to těžké období především pro naše zaměstnance, kteří však ve ztížených pracovních podmínkách odváděli perfektní práci. Naše firma i v této době zůstala stabilní, dokázali jsme se semknout a vzájemně zajistit její další rozvoj a prosperitu. Pluli jsme všichni na jedné lodi a vzájemně udělali vše proto, abychom se nepotopili. Zároveň jsme se naučili více fungovat i online a tam, kde to šlo, jsme umožnili práci z domova.
Máte teď před sebou nějaké zajímavé realizace?
Eva Hadravová: MONZAS a VIAMONT Servis dohromady vyhrály zakázku „Oprava výhybek v uzlu v Ústí n. L. Hlavní nádraží“, na jejíž realizaci se velmi těšíme.
Stanovili jste si nějaké cíle pro následující období?
František Sobotka: Pracujeme na tom, abychom se prosadili i v jiných odvětvích, než je železnice. Máme spoustu nápadů a plánů do budoucna, určitě se chceme dál rozšiřovat. V tuto chvíli bychom rádi našli zajímavou osobnost do VIAMONT Servisu, která by dala společnosti další nový směr třeba i v úplně jiném oboru. Máme rádi výzvy a chceme toho prožít co nejvíce. Práce nás totiž baví.
Eva Hadravová: Ráda bych zmínila i „investice“ do našich zaměstnanců, do zvyšování jejich odbornosti, zkušenosti a v neposlední řadě také spokojenosti. Důležitá je pro nás firemní kultura a budování dobrého jména naší společnosti. Proto jsme se zaměřili také na marketingovou stránku našeho holdingu, máme nové webové stránky, nová moderní loga našich společností, jsme aktivní na sociálních sítích a celkově se snažíme „jít s dobou“ ve všech směrech.
Petra Škeříková