Historické TGV, lokomotivy nebo podbíječka Hrochostroj: Na Rail Bussiness Days do Brna lákaly exponáty na kolejích

publikováno:
autor:
Venkovní expozici se svými více než 200 metry dominovala jednotka TGV. Venkovní expozici se svými více než 200 metry dominovala jednotka TGV.

Mezinárodní železniční veletrh a konference RAIL BUSINESS DAYS se na brněnském výstavišti konal 7.– 9. června 2022 fakticky poprvé. Odborníky i širokou veřejnost zde čekaly vnitřní i vnější expozice, mezi nimiž zájem přitahovala především možnost detailní prohlídky vystavených vozidel. Mediálním partnerem byl i časopis Silnice Železnice.

Magnetem venkovní expozice s více než desítkou vystavených vozidel byl legendární francouzský rychlovlak TGV. Prezentační jednotka TGV PSE, někdy označovaná jako TGV Paris Sud-Est, byla součástí dodávky prvních 109 vysokorychlostních souprav, které sloužily na nově otevřené trase z Paříže do Lyonu. Má na kontě i světový rychlostní rekord, když v roce 1981 dosáhl rychlostního rekordu 380 kilometrů za hodinu, na běžných spojích pak jezdil 300 kilometrů za hodinu. V pravidelném provozu sloužil do roku 2018, celkem najezdil více než 13 milionů kilometrů. Souprava se dvěma hnacími a osmi vloženými vozy byla vyřazená z běžného provozu v roce 2018. Po České republice ji musela táhnout další lokomotiva, protože současná infrastruktura u nás není na vysokorychlostní vlaky uzpůsobena. Návštěvníci brněnského veletrhu si mohli projít téměř celý její interiér. „Jde o symbol příchodu vysokorychlostní železnice do České republiky,“ říká za pořadatele Robert Pagan.

ČÍM SE CHLUBÍ EVČA

Podbíjecí agregáty SYSTE7 umožňují:

  • měření dosažené zhutňovací síly
  • měření tvrdosti štěrkového lože
  • optimalizovanou frekvenci a amplitudu
  • měření délky stlačení podbíjecího pěchu
  • analýzu naměřených dat systémem Inframe
  • plynule nastavitelnou šířku otevření pěchu
  • menší spotřebu energie • snížení hluku > 7 dBA
  • snížení vibrací

TĚŽKOTONÁŽNÍ ATRAKCE

Návštěvníky ale lákaly i další exponáty na kolejích. Správa železnic přivezla na brněnské výstaviště stroj EM 100, který slouží k diagnostice železničního svršku, nákladní dopravce ČD Cargo elektrickou lokomotivu Bombardier Traxx a nechyběla dieselová lokomotiva EffiShunter 1000 nebo Siemens Vectron. Projít si zájemci mohli i vlak ČD Inter- Jet. Efektní na pohled byl i exponát s logem Hrochostroje.

Automatická strojní podbíječka ASP 08-275/3S pojmenovaná Evča patří k nejnovějším strojům tohoto typu v České republice, navíc je jako jediná osazená unikátními podbíjecími agregáty od společnosti SYSTE7. „Jsme tradiční ryze český stavební holding a jedním z našich důležitých segmentů jsou drážní stavby. Proto rádi podporujeme akce, jako je Rail Business Day,“ vysvětluje Martin Havelka, předseda představenstva stavebního holdingu Enteria, pod nějž Hrochostroj spadá. „Prostřednictvím našeho holdingu jsme také podpořili příjezd rychlovlaku TGV do České republiky. Záleží nám na zrychlování drážní dopravy u nás. Stejně tak je naším cílem zkracování výluk a dopravních omezení na železnici. I to je důvod, proč investujeme do drážních technologií, jako je strojní podbíječka, kterou budeme v Brně vystavovat. A není to zdaleka poslední stroj, jenž jsme do Čech přivezli. Nyní chystáme také novou kolejovou brusku a čističkou kolejového lože.“

VLEČKA V OHROŽENÍ

Zdá se, že letošní první představení železničních vozidel v rámci Rail Business Days bude zároveň posledním, protože město Brno plánuje v příštích letech výstavbu protipovodňových opatření. Právě část historické vlečky vybudované už v 19. století, kterou posledních více než 60 let využívali k návozu exponátů organizátoři brněnských veletržních akcí, jim stojí v cestě. Jde sice „jen“ o zrušení části vlečky mezi dolním nádražím a mostem přes Uhelnou ulici, nicméně to zároveň znamená definitivní konec přepravy vozidel na výstaviště po kolejích.