Řízení pod vlivem alkoholu neubývá, týká se i hromadné dopravy. Řešením mohou být speciální přístroje

publikováno:
autor:
Po skončení zkušebního provozu je v Dopravním podniku Ostrava zařízení nainstalováno do řady tramvají typu Vario LFR.E. Po skončení zkušebního provozu je v Dopravním podniku Ostrava zařízení nainstalováno do řady tramvají typu Vario LFR.E.

Policejní svodky a rubriky věnované v médiích „černé kronice“ jsou jich – bohužel – stále plné. Počet nehod zaviněných alkoholem, tedy řidiči, kteří pili před jízdou, každoročně překračuje čtyřtisícový limit, obětí na životech bývá k 50. A nijak zásadně se to nemění.

Povědomí o nepřípustnosti požívání alkoholu za volantem a řídítky přitom patří k těm právním znalostem, které nikdo nemůže zapřít. I když se u nás jinak zákony často mění, nulová tolerance vůči alkoholu při řízení je neochvějnou stálicí. Patříme k menšině zemí, kde si před jízdou nelze dát ani malé pivo k obědu, jakkoli se o změně tohoto právního stavu v pravidelných intervalech opakovaně a velmi živě diskutuje.

Ačkoli se to zdá být těžko pochopitelné, s alkoholem v krvi se občas ujímají řízení i „profesionálové“ zajišťující hromadnou přepravu osob.

Jedna akce, tři přistižení

Zpráva regionálního listu z jižní Moravy například nedávno informovala, že policisté při kontrole přistihli hned tři řidiče autobusů pod vlivem alkoholu. Šofér ze Znojma vozil cestující s téměř dvěma promile a přiznal, že den před směnou vypil sedm jedenáctistupňových piv a šest vodek.

Před sedmou hodinou ráno, kdy jej policisté zastavili a dali mu dýchnout, už měl najetých deset kilometrů. „Na silnice vyrazil o dvě hodiny dříve. V autobuse cestovalo v době kontroly deset cestujících,“ sdělil policejní mluvčí Bohumil Malášek.

Dalšího z provinilců chytili policisté v Boskovicích, nadýchal 0,8 promile. „Nejdříve se vymlouval, pak přiznal, že večer si dal čtyři piva,“ doplnil Malášek. Třetí přistižený šofér autobusu v pátek v Blansku nadýchal 0,19 promile. Uvedl, že si večer dal čaj se slivovicí.

Mezi rekordmany se před lety zapsal řidič jedoucí z Brna do Moravan na Brněnsku. Nadýchal tehdy 3,32 promile.

Evropa zavádí alkohol-lock systémy

SafeLock systém je produktem britského výrobce s dlouholetou tradicí a zkušenostmi na trhu, který dodává tato zařízení do mnoha zemí po celé Evropě. V celé Evropské unii je úmrtí na silnicích kvůli alkoholu ročně 5000. Proto Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) ve své nové zprávě zabývající se možnostmi zvrátit tento stav doporučuje, aby byly ve všech nových dodávkách, kamionech a autobusech instalovány tzv. „alkohol-lock“ systémy.

Ty by měly být podle doporučení Rady dodatečně montovány i do vozidel osob, které opakovaně řídily pod vlivem alkoholu. V členských zemích, jako jsou Rakousko, Belgie, Dánsko, Finsko, Nizozemí, Polsko a Švédsko je již řadu let pro tyto řidiče zaveden rehabilitační program v kombinaci právě s alkoholovými zámky.

Od roku 2022 mají ostatně automobilky povinnost instalovat do vozidel přípravu pro snadnou montáž těchto alkoholových zámků. K povinnému zavedení takových systémů pro dodávky, kamiony a autobusy v celé EU vyzývá i český BESIP.

Jak takový zámek funguje vysvětluje Jan Slováček ze společnosti SafeLock. „Zařízení se skládá z řídící jednotky, která je napojena na startér vozidla, a z měřícího přístroje, který je umístěn na dostupném místě tak, aby bylo možné bez problémů provést dechovou zkoušku. Před nastartováním vozidla provedete dechovou zkoušku dle instrukcí na displeji. Pokud je negativní, přístroj vám napíše OK a odblokuje startér. V tento moment je možné vozidlo nastartovat a odjet. Pokud ovšem dechová zkouška skončí s pozitivním výsledkem, na přístroji vidíte STOP, nedojde k odblokování startéru a s vozidlem prostě neodjedete.“

Jaké jsou zkušenosti z ostrého provozu alkohol-locků jsme se zeptali Jana Slováčka ze společnosti SafeLock, která tyto přístroje v České republice dodává


Kde všude se používá systém, který nabízíte?

Náš systém SafeLock je již úspěšně testován a implementován v několika významných dopravních podnicích v České republice, například v Brně a Ostravě. Nově se k nim přidá Dopravní podnik města Olomouc. Spolupracujeme také s dalšími subjekty, které se rozhodly přispět ke zvýšení bezpečnosti na silnicích a ve svých flotilách zavést naše alkohol-lock zařízení. Mezi naše partnery patří nejen hromadné dopravní společnosti, ale i firmy, které provozují flotily osobních a nákladních vozidel, pracovní stroje a další prostředky hromadné přepravy. Naši zákazníci oceňují zejména jednoduchost používání a spolehlivost našeho systému, což dokazuje i zpětná vazba od řady subjektů z různých sektorů, obcí či státní samosprávy. Systém dále rozvíjíme. Pracujeme na tom, abychom námi poskytovanou službu mohli rozšířit i o testování na omamné látky.

Můžete citovat nějaké zkušenosti a reference ze zahraničí?

SafeLock systém je produktem britského výrobce s dlouholetou tradicí a zkušenostmi na trhu, který dodává tato zařízení do mnoha zemí po celé Evropě. Například ve Švédsku, Finsku a Nizozemí se náš systém stal standardem v rehabilitačních programech pro řidiče, kteří opakovaně řídili pod vlivem alkoholu. Ve Francii je SafeLock povinnou výbavou ve školních autobusech, což výrazně přispělo k poklesu počtu nehod způsobených alkoholem. Zkušenosti z těchto zemí ukazují, že implementace alkohol-lock systému vede k výraznému zvýšení bezpečnosti na silnicích a k poklesu počtu nehod způsobených pod vlivem alkoholu.

Nevidí firmy v možném nasazení této technologie spíše komplikaci? Co když řidič před výjezdem na pracovní cestu nadýchá?

Nasazení technologie SafeLock může být na první pohled vnímáno jako komplikace, avšak realita ukazuje opak. Naše zkušenosti a zpětná vazba od firem, které již systém implementovaly, ukazují, že toto opatření přináší více benefitů než problémů. Pokud řidič před výjezdem na pracovní cestu nadýchá, je to jasný signál, že nesmí usednout za volant, což zajišťuje bezpečnost nejen pro něj samotného, ale i pro ostatní účastníky silničního provozu. V takových případech je nutné operativně zajistit náhradní řešení, což může být na první pohled komplikace, ale ve výsledku to předchází potenciálním tragickým nehodám a právním a reputačním problémům pro firmu. Obecně platí, že společnosti, které tento systém používají, zároveň zaznamenaly zlepšení v oblasti firemní kultury a zvýšení povědomí o důležitosti odpovědného chování za volantem.

Novinku už úspěšně otestovali v Brně a Ostravě. Pracovat s ní začnou v Olomouci

Systém už v ostrém provozu otestovali v autobusech a tramvajích dva dopravní podniky, brněnský a ostravský. Ve dvouměsíčním zkušebním provozu bylo provedeno 380 dechových zkoušek, v sedmi případech byly pozitivní. Řidiči při nich nadýchali mezi 0,19–0,73 promile.

Po skončení pilotního testování najezdily k dnešnímu dni tramvaje v Ostravě osazené přístrojem společnosti Safelock téměř devět milionů kilometrů. Autobusy v Brně pak více než 5,5 milionu kilometrů za poslední dva roky. Nově bude systém používat také Dopravní podnik města Olomouce.

Zařízení je vhodné pro osobní automobil, dodávky, autobusy, minibusy, nákladní vozidla, pracovní stroje a prostředky hromadné přepravy. Britský výrobce působí na trhu již řadu let a dodává přístroje do mnoha zemí.

„Montáž provedou naši proškolení technici, kteří mají bohaté zkušenosti s nejrůznějšími přídavnými zařízeními a zástavbami do vozidel všeho druhu. V tomto ohledu dbáme na to, aby montáž proběhla odborně, dle přesně popsané metodiky. Montáž jsme schopni provést do jakéhokoliv dvoustopého motorového dopravního prostředku,“ upřesňuje Slováček.

Automatické testování ještě v depu před zahájením směny pozitivně hodnotí i sami řidiči a řidičky MHD. Namátkové testování na alkohol před cestujícími v plné tramvaji nebo autobusu není z psychologického hlediska pro testovaného řidiče nebo řidičku nic příjemného. „Je to lepší, že se to dá zkontrolovat přímo na voze. Je to rychlejší a vůbec mi to nevadí,“ popsala svou zkušenost v reportáži České televize řidička tramvaje z Ostravy, Kamila Vodičková.

Postihy se zpřísňují

Lidé, kteří řídí pod vlivem alkoholu či drog jsou jednoznačnými piráty silnic, kteří nemají na silnici co dělat. Proto zůstává alkohol stále mezi nejvážnějšími přestupky, finanční sankce za jízdu pod vlivem alkoholu či drog se navíc zvýšila na rozpětí mezi sedmi a 25 tisíci korunami. A nově se také prodlužuje zákaz řízení až na 18 měsíců.

K větší vymahatelnosti zákona přispěje také to, že bude přísněji postihována situace, kdy se řidič vyhýbá testu na alkohol či drogy. Ve správním řízení bude horní hranice finanční sankce i zákazu řízení ještě tvrdší než u zjištění alkoholu v krvi, konkrétně až 75 000 Kč a až tři roky zákazu řízení. Řidič, který odmítne test na alkohol nebo návykové látky, rovněž musí i u nás povinně absolvovat terapeutický program sestávající z několika skupinových sezení s psychologem.