Časopis SILNICE ŽELEZNICE natáčel podcast, pozvání do studia přijal Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet. Co zaznělo ve studiu?
Podcast si můžete pustit zde:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Na otázku, zda by přijal post ministra dopravy, Radim Jančura bez váhání odpověděl: „Určitě ne. Ministr maká dvanáct hodin denně a navíc mu úředníci házejí klacky pod nohy. Ten rezort ve skutečnosti řídí oni.“ Stát by se podle něj měl řídit jako firma – měl by umět nakupovat levně, nebát se propouštět a kontrolovat, že lidé opravdu pracují. „A to se neděje,“ dodává podnikatel, který se po covidové pauze vrátil do čela RegioJetu s novou energií i vizí: stát se největším dopravcem.
Na železnici prý panuje nezdravé konkurenční prostředí. Na silnicích podle něj soutěž funguje – firmy jdou do tendrů samostatně a výsledné ceny bývají pod odhady. „Na železnici jdou do soutěží konkurenti společně, často i s těmi, kteří dodávají infrastrukturu všem. A výsledné ceny jsou vysoko nad projekčními náklady,“ kritizuje Jančura.
Zásadní výtkou míří i na vedení resortu: „Dáváme 18 miliard do výhybky v České Třebové, která bude za pár let úplně zbytečná, protože rychlá doprava ji obejde. Vysokorychlostní tratě mají smysl, ale musí se stavět efektivně.“ Upozorňuje i na to, že kilometr plánované trati mezi Brnem a Přerovem vychází dvakrát dráž než nová VRT ve Španělsku.
Jančura odmítá kritiku, že by měl být vůči státu loajální, když čerpá dotace. „Bojovat za veřejný zájem je moje povinnost. Chci transparentnost a rovné podmínky, ne výhody pro sebe.“ V tomto směru kritizuje kraje, které podle něj dávají zakázky bez soutěže a za utajené ceny. „Dotace musí být stoprocentně průhledné. A když nejsou, je třeba se ozvat.“
Silná slova padla i na adresu modernizací: „Místo elektrifikace nových tratí vyměňujeme zelektrifikované tratě za nové. To není Green Deal, to je vyhazování peněz.“ A dodává, že obdobně problematická je i údržba mostů – stát by podle něj měl převzít správu všech větších mostů, které dnes vlastní obce, ale nemají na jejich opravu.
Na závěr ještě jedna upřímnost: „Po covidu jsem zlenivěl. Chyběla motivace. Ale teď ji mám – chci být nejlepší. Pomáhá mi i testosteron v bylinkách, doporučuji všem padesátníkům.“ Pokud by dnes začínal znova a nešel by do dopravy, byl by prý developerem. „Stavebnictví je zlatý důl. A jestli se tu někdy zvedne revoluce, nebude kvůli energii, ale kvůli bydlení,“ uzavřel Radim Jančura.
Pozvání do studia přijal Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet.



