Výstavba dálniční a silniční infrastruktury v posledních letech výrazně zrychlila, ale potřeby České republiky stále zcela nepokrývá, říká Ing. Vít Hoznour, vedoucí Ateliéru mostních a silničních staveb společnosti Sagasta. Firma se podílí na stovkách projektů a kromě mostních konstrukcí pracuje i na vysokorychlostních tratích nebo složitých projektech v centrech měst.
Podcast si můžete pustit zde:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
„Máme aktuálně rozpracovaných 286 projektů, což je velké číslo. Jenom například podjezd pod nádražím v Českých Budějovicích je extrémně složitý z hlediska koordinace sítí, provozu a plánování výstavby,“ říká Hoznour.
Podle něj ale stále narážíme na nedostatky z minulosti. „Některé stavby se připravují i víc než dvacet let. Takové zpoždění už nedoženete ani sebevětším úsilím,“ upozorňuje. Velkým tématem zůstává také legislativa. Přestože se situace zlepšuje — například novelou liniového zákona — celý proces povolování je podle Hoznoura stále zbytečně komplikovaný.
Zadání je klíčové
Z pohledu projektanta je klíčové hlavně kvalitní zadání. „Jakmile se zadání mění v průběhu práce, proces se natahuje a komplikuje,“ říká.
Firmě Sagasta se podle něj daří na trhu obstát díky odbornosti, důrazu na kvalitu a otevřenému přístupu k novým technologiím. „V posledních letech se do projektování promítá digitalizace, hlavně práce v BIMu. Dnes už to není jen o 3D modelu, ale o uvažování v kontextu celé životnosti stavby,“ dodává.
Stále důležitější roli hraje i udržitelnost. „Už při návrhu myslíme na to, aby mosty byly co nejvíce bezúdržbové, s menším množstvím poruchových prvků, s kvalitními materiály. Změnil se i přístup k hospodaření s vodou. Dnes už neexistuje stavba, kde by se to neřešilo,“ říká.
Systém správy mostů
Podle Hoznourova názoru je český systém správy mostů obecně velmi dobře nastavený, zvláště pokud jde o dálnice a silnice I. třídy. Horší je to u místních komunikací. „Stále jsou samosprávy, které ani přesně nevědí, kolik mostů mají ve správě a nepočítají s jejich údržbou,“ upozorňuje.
Do budoucna vidí jako zásadní výzvu nedostatek kvalifikovaných projektantů. „Na trhu nás není dost. Potřebujeme více absolventů jak středních, tak vysokých škol. Možná právě digitalizace pomůže přitáhnout mladou generaci,“ vyjadřuje naději.
A na jaký projekt by si troufl, kdyby měl volné ruce a neomezený rozpočet? „Nějaký složitý dopravní uzel, kde se potká železnice, silnice, možná i letiště — a spousta mostů. Ale částečně se mi to teď vlastně plní. Zahajujeme práce na nejvyšším obloukovém mostu v Česku, na obchvatu Plas,“ uzavírá.
Ve studiu jsme hovořili s Ing. Vítem Hoznourem, vedoucím Ateliéru mostních a silničních staveb společnosti Sagasta.



