Stavba dálnice D4 Via Salis byla dokončena a řidičům se již v přicházejícím svátečním období otevírá rychlé spojení mezi středními a jižními Čechami. V rámci prvního úspěšného partnerství soukromého a veřejného sektoru PPP (Public Private Partnership) vzniklo na trase mezi Příbramí a Pískem 32 kilometrů zcela nové komunikace a bylo modernizováno dalších 16 kilometrů starších úseků. Celkem letos zprovozní ŘSD rekordních 111 kilometrů nových dálničních úseků. Toto stavební tempo bude pokračovat i v roce 2025.
Stavba D4 trvala 43 měsíců, následujících 25 let bude o novou dálnici pečovat soukromá společnost Via Salis Operations. Páska se slavnostně stříhala u křižovatky Lety, nedaleko místa, kde se v roce 2021 pokládal základní kámen stavby. V sousedství křižovatky, přibližně uprostřed trasy nové dálnice vyrostlo také moderní Středisko správy a údržby komunikace.
Model PPP funguje
„Dostavba dálnice D4, která je prvním velkým PPP projektem u nás, ukázala, že tento model spolupráce státu a soukromého sektoru jako jeden z nástrojů k zajištění výstavby dopravní infrastruktury funguje,“ uvedl premiér Petr Fiala. „Stavba nejenom zrychlí cestu z Prahy na jih Čech a naopak, ale ta bude také mnohem bezpečnější. Řidiči nebudou muset projíždět nebezpečnou křižovatkou Lety u Písku a zbaví se také tradičních pátečních a nedělních kolon kolem Milína."
Fiala dodal, že v příštích deseti letech bude třeba investovat do rozvoje dopravní infrastruktury jednotky bilionů korun. K zajištění těchto prostředků se proto podle něj rovněž počítá s větším zapojením soukromého kapitálu do dalších projektů na dálnicích i, železnicích.
Projekt PPP D4 realizovalo sdružení Via Salis složené z francouzských firem VINCI Highways a Meridiam. Zhotovitelem stavebních prací byly společnosti ze skupiny VINCI Construction CS. Dálnice D4 výrazně urychlí spojení mezi středními Čechami (Praha, Příbram) a jižními Čechami (Strakonice, Písek) a dále směrem k hranicím s Německem, čímž pomůže i ekonomickému rozvoji regionů, které propojuje.
Komfort pro řidiče přinášejí i dvě protilehlé odpočívky s kompletním zázemím včetně 246 parkovacích míst, veřejných toalet, čerpacích stanic a restaurací. D4 navíc pomůže řadě obcí v regionu, které byly až doposud zatěžovány hustou dopravou, kolonami a exhalacemi při provozu na silnici I/4.
„Realizace dálnice D4 prostřednictvím PPP výrazně urychlí spojení středních a jižních Čech a uleví mnoha obcím v regionu od dopravní zátěže," řekl ministr dopravy Martin Kupka.
Dálnice D4 bude svým špičkovým technologickým vybavením významně přispívat k bezpečnosti a plynulosti provozu. Jednu z klíčových staveb na D4 proto představuje Středisko správy a údržby koncesionáře nebo zjednodušeně řečeno operační centrum. V centru sídlí téměř 50členný tým společnosti Via Salis Operations, která má na starosti správu a údržbu dálnice pro období příštích 25 let. Do operačního centra se sbíhají všechny informace, které se přenášejí z kamer, čidel a senzorů rozmístěných po celé trase D4. Stoprocentní pokrytí dálnice umožní týmům operátora reagovat rychle na případné události na dálnici.
|
|
|
|
Recyklovaný asfalt, využitá zemina
Projekt D4 také vyniká ambiciózním přístupem k ochraně životního prostředí. Na D4 se například zrecyklovalo téměř 100 % vyfrézovaného asfaltu. Veškerá zemina, která byla z budoucí trasy dálnice odstraněna, posloužila k pokrytí náspů, ornici pak dostali zemědělci. Pro budování podkladových vrstev dálnice se použilo kamenivo především z lokálních zdrojů, čímž se snížily zejména emisní zátěže plynoucí z dopravy na velké vzdálenosti.
I v současnosti běží další udržitelné iniciativy. Jako příklad může posloužit třeba výsev speciálních směsí semen podél dálnice, který vytváří tzv. divoké louky, namísto tradiční monokulturní trávy. Ekologické aspekty se propisují i do technologií, které zahrnují například využití fotovoltaických panelů v operačním centru.
„Jsme hrdí na to, že se podařilo vybudovat velmi moderní dálnici, která je plná špičkových technologií a zároveň její stavba i provoz jsou velmi šetrné k přírodě. Cestu z Prahy do Písku urychlí minimálně o 20 minut,“ konstatoval generální ředitel Via Salis Christian Biegert.
„D4 byl projekt výjimečný velkým nasazením lidí a techniky i počtem kilometrů, které se stavěly najednou. Celý projekt jsme prováděli tzv. vlastními kapacitami,“ dodal k tomu Martin Borovka, generální ředitel Skupiny VINCI Construction CS, která stavbu naprojektovala a realizovala veškeré stavební práce.
Historický rekord
Letos zprovozní ŘSD rekordních 111 kilometrů nových dálničních úseků. „Rok 2024 je rozhodně tím nejvýznamnějším rokem pro českou dálniční síť v její historii. A to nejenom díky tomu, jak hodně je rozestavěná, ale i počtem kilometrů, které uvádíme do provozu a předáváme české veřejnosti. Velmi významný bude pro českou dálniční síť také rok 2025, kdy bychom mohli zprovoznit skoro 80 kilometrů nových dálničních úseků a dokončíme dálnici D1,“ říká Radek Mátl. Důležité rovněž je, že stavební sezona se téměř nepřeruší, přestávka bude jen na Vánoce a zkraje ledna se všichni vrátí na stavby.
„Je to poprvé v historii, kdy zprovozňujeme přes 100 kilometrů,“ připomněl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. „Jsou to dlouhé souvislé tahy, dálnice D55, D3, D4. Myslím si, že si to česká dálniční síť i veřejnost zaslouží. Jsem moc rád, že se nám v tomto ohledu v posledních letech velmi daří,“ svěřil se Mátl. ŘSD také intenzivně buduje dálnici D35, nyní se staví 54 kilometrů.
Velké stavební tempo bude pokračovat i v roce 2025. Jak informoval Radek Mátl, v realizaci je obrovské množství staveb: dálnice D35, dálnice D11, několik úseků na dálnici D6. „A další úseky budeme příští rok dokončovat. Rok 2025 bude pro českou dálniční síť velmi významný. Vypadá to, že bychom mohli zprovoznit skoro 80 kilometrů nových dálničních úseků. To bude možná druhé největší číslo v historii, po tom letošním roce (třetí nejvyšší počet kilometrů byl v roce 2006, kdy ŘSD zprovoznilo víc než 68 kilometrů dálnic – pozn.) A hlavně nás čeká dokončení dálnice D1, po letech všech možných útrap bychom měli na konci prosince uvést do provozu obchvat Přerova. Bude se zprovozňovat také několik úseků D35: Hořice – Sadová, Janov – Opatovec a také obchvat Vysokého Mýta: průtah Vysokým Mýtem, který je dnes dopravně absolutně nepřijatelný, bude konečně pryč a pro obyvatele Vysokého Mýta to bude obrovská úleva,“ shrnul Radek Mátl.
„Úseků, které zprovozníme příští rok, je obrovské množství. A řidiči také uvidí plnohodnotně rozestavěnou dálnici D0, Pražský okruh ve východní části. Zároveň máme před sebou zahájení dalších velmi dlouhých a důležitých úseků. Za všechny bych zmínil dálnici D11, propojení mezi Jaroměří a Trutnovem (19,6 km), kde zahajujeme výběrové řízení na zhotovitele. Věřím, že v roce 2025 se nám podaří zahájit i tuto významnou stavbu. Je to poslední úsek dálnice D11, který zbývá dostavět, to znamená, že i tento tah se blíží svému dokončení,“ nešetřil optimismem Mátl.
Důležitou informací podle také je, že stavební sezona se v zimě nepřeruší. Pauza stavařů bude podle generálního ředitele ŘSD maximálně týdenní. „Začátkem ledna se všichni vrátí na stavby. Doufám, že klimatické podmínky k nám budou přívětivé, protože chceme zimu využít naplno. Na všech stavbách chceme naplno stavět, abychom termíny, které slibujeme české veřejnosti, skutečně stihli. A já jsem přesvědčen o tom, že je stihneme.“
Foto: VINCI HIghways