Mosty propojují nejen místa, ale i generace stavitelů

publikováno:
Na foto: Betonáž nosné konstrukce  SO 217, při níž bylo uloženo  více jak 1 800 kubíků betonu. Na foto: Betonáž nosné konstrukce SO 217, při níž bylo uloženo více jak 1 800 kubíků betonu.

Společnost SWIETELSKY stavební působí na českém trhu od roku 1992. V oblasti mostního stavitelství začala postupně expandovat od roku 2002, kdy se mosty staly důležitou součástí její technologické specializace. Zásadní obrat však přišel před sedmi lety, kdy vznikl samostatný závod Mosty. Ten se postupně stal nedílnou součástí portfolia společnosti a dnes představuje významnou oblast jejího působení.

„Byla to výzva, ale také skvělá podnikatelská příležitost. Náš tým se od té doby výrazně rozrostl a podařilo se nám posílit naši pozici v oblasti mostních staveb. Výsledkem je řada významných projektů napříč Českou republikou, na které jsme hrdí,“ říká Michal Blahovič, výrobně-technický ředitel závodu Mosty společnosti SWIETELSKY stavební.

Zeptali jsme se pana Blahoviče na klíčové milníky, inovace i výzvy, kterým dnes mostní stavitelství čelí.

Michal Blahovič, výrobně-technický ředitel závodu.Kde hledat hlavní milníky vaší expanze?

Když jsme před sedmi lety závod Mosty budovali, jedním z klíčových kroků bylo doplnění a stabilizace výrobního týmu. To se podařilo na výbornou, ale rozhodně tím náš růst neskončil. Nadále expandujeme a posilujeme naši pozici na trhu. Dalším nelehkým úkolem bylo prosadit se v silné konkurenci – a i to se nám povedlo. Dnes realizujeme mostní stavby, které jsou součástí strategických infrastrukturních projektů zejména dálničního charakteru. Naše práce tak potvrzuje, že jsme pevnou součástí „první ligy“ mostního stavitelství, a věřím, že tomu tak bude i nadále.

Jaké inovace a nové technologie v mostním stavitelství aktuálně sledujete a využíváte ve svých projektech?

Technologie ve stavebnictví se neustále vyvíjejí a my na tyto změny aktivně reagujeme. Nejde jen o přebírání hotových řešení, ale i o jejich vlastní inovaci a přizpůsobení specifikům našich projektů. Jedním z příkladů je zdokonalování bednicích systémů, kde využíváme senzory umístěné přímo v bednění k měření tlaku v průběhu betonáží. Tato data nám umožňují lépe plánovat ukládku betonové směsi v čase a efektivněji navrhovat samotné bednicí sestavy.

Další oblastí, ve které posouváme hranice, je inovace při použití pevných skruží. Vlastníme širokou škálu systémů, které neustále zdokonalujeme. Například těžká skruž už pro nás není jen stacionárním kusem železa – při kombinaci s hydraulickým zvedacím systémem se jedná o velice zajímavou sestavu, díky níž jsme schopni v průběhu betonáží rektifikovat a tím eliminovat nežádoucí výškové posuny.

Mostní stavitelství čelí různým výzvám – od extrémních klimatických podmínek po zpřísňující se environmentální požadavky. Jak se s tímto vývojem vypořádáváte?

Stavební sezóna už dávno není jen otázkou teplejších měsíců, ale probíhá po celý rok, což klade vyšší nároky na ochranu budovaných konstrukcí. Proto pracujeme s technologiemi, které umožňují temperování konstrukcí, chrání betonáže před mrazem a zajišťují stabilní podmínky i během zimního období. K tomu se přidávají další extrémní vlivy, jako jsou silný vítr nebo bleskové povodně, jež mohou zásadně ovlivnit organizaci prací. Na tyto výzvy musíme být připraveni a dokázat se jim operativně přizpůsobit.

SO 218 je součástí mimoúrovňové křižovatky Dolní Dvořiště a převádí silnici I/3 přes nově budovanou dálnici D3.Stejně důležitou oblastí jsou environmentální požadavky, které vnímáme jako zásadní nejen z legislativního, ale i odpovědného profesního hlediska. Ekologie a udržitelnost jsou dnes nedílnou součástí stavební praxe. Při výběru stavebních materiálů se proto zaměřujeme nejen na jejich složení, ale také na transportní vzdálenost, abychom minimalizovali uhlíkovou stopu projektu. Když je to možné, volíme lokální dodavatele a recyklované materiály, čímž přispíváme k udržitelnému stavebnictví.

Na jakých projektech aktuálně pracujete? Můžete přiblížit některé z technicky nejzajímavějších mostních staveb, na nichž se podílíte?

V současné době realizujeme mostní objekty na dálnicích D1, D3 a D7 a na silnicích první třídy. Současně připravujeme zahájení dalších staveb velkého rozsahu. Každý most má svá specifika a něčím je zajímavý, ale několik projektů stojí za zvláštní zmínku.

Na dálnici D3 budujeme 160 metrů dlouhý most, u kterého byla při betonáži nosné konstrukce uložena betonová směs o objemu 1 800 kubíků bez přerušení. Tento postup je technicky i logisticky velmi náročný a vyžaduje precizní organizaci prací.

Dalším zajímavým projektem je ocelobetonový most na silnici I/9, který převádí dopravu přes meandr řeky Šporky. Nosná konstrukce je tvořena ocelovými nosníky o výšce 2,6 metru, které jsou osazovány do polí o rozpětí 50 metrů.

Za zmínku stojí i systém mostů na dálnici D7, které v součtu dosahují celkové délky jednoho kilometru. Zde je zajímavým prvkem zejména výška pilířů, jež v některých částech přesahuje 16 metrů.

Mosty jako symbol spojení

Mosty se odjakživa staví proto, aby spojovaly břehy, zkracovaly cesty a překonávaly krajinné podmínky. Jsou však také symbolem propojení zkušeností, znalostí a dovedností, které se v mostním stavitelství předávají z generace na generaci. Ve společnosti SWIETELSKY stavební je právě tato kontinuita jedním z klíčových faktorů úspěchu.

Samostatný závod Mosty vznikl před sedmi lety, ale mostní stavitelství má ve firmě mnohem delší historii. Během let se zde vytvořil silný tým specialistů, který se neustále rozrůstá a jehož součástí jsou jak zkušení inženýři, tak mladí odborníci, kteří přinášejí nové pohledy a inovativní řešení.

„Na našich projektech pracují lidé, kteří mají desítky let zkušeností s výstavbou mostů, ale i mladší generace, která se od nich učí a zároveň přináší moderní technologie a nové přístupy. Tato kombinace nám umožňuje realizovat i ty nejnáročnější stavby,“ říká Michal Blahovič.

Tento přístup se úspěšně uplatňuje například při výstavbě mostů na dálnici D3. Vedle sebe tady pracují dlouholetí mostní inženýři a mladší generace stavařů, kteří se v týmu rychle učí a získávají cenné zkušenosti. Stavitelství jako takové je totiž obor, kde se řemeslo a inženýrské znalosti předávají přímou prací na stavbě a kde spolupráce mezi generacemi hraje zásadní roli.

Mosty na dálnici D3 – spojení s Rakouskem

Závod Velké projekty společnosti SWIETELSKY stavební od ledna 2024 buduje 3,5 kilometru dlouhý úsek dálnice D3 mezi Nažidly a Dolním Dvořištěm, který propojí Českou republiku s Rakouskem. Na této trase vznikají tři mostní objekty, které umožní plynulý průjezd nově budovaného úseku dálnice přes členitý terén.

Hned na začátku tohoto úseku se buduje most SO 216, jenž překlene Trojanský potok. Tento most vyrůstá v místě původního osmimetrového násypu silnice I/3, který musel být odtěžen během jediného týdne. Následně bylo zahájeno zakládání samotného mostu na velkoprůměrových pilotách o průměru 1,2 metru, přičemž celkový počet těchto pilot dosáhne 110. Na jejich provedení se podílí sesterský závod Speciální stavby, zatímco samotné mostní konstrukce realizuje závod Mosty. Aktuálně je dokončeno hlubinné založení a spodní stavba levého i pravého mostu a probíhají práce na nosné konstrukci levého mostu. Celý objekt bude dokončen v létě 2026.

Vzorový příčný řez SO 217.

Uprostřed budovaného úseku dálnice D3 se staví most SO 217, jehož realizace částečně probíhá souběžně pro oba jízdní směry. Spodní stavba je budována současně pro oba mosty, zatímco nosné konstrukce budou zhotoveny jedna po druhé. V listopadu došlo k betonáži nosné konstrukce. Jednalo se o technologicky náročnou operaci, během níž bylo v jednom tahu uloženo více než 1 800 kubíků betonu. Tento postup je v celorepublikovém měřítku výjimečný a svědčí o vysoké odbornosti a technické vyspělosti týmu závodu Mosty. V současné době probíhají práce na železobetonových římsách pravého mostu. Jakmile bude dokončeno mostní příslušenství a provoz převeden na pravý most, dokončí se výstavba spodní stavby levého mostu a následně i jeho nosné konstrukce.

Třetím mostem v tomto úseku je most SO 218, který je součástí mimoúrovňové křižovatky Dolní Dvořiště a převádí silnici I/3 přes nově budovanou dálnici D3. Tento most je tvořen třemi poli a dosahuje celkové délky 85 metrů.

Součástí výstavby nového úseku dálnice D3 jsou kromě tří mostů také mimoúrovňová křižovatka a více než 1,5 kilometru protihlukových stěn. Celý úsek bude dokončen v roce 2026, kdy bude uveden do provozu.

Autor: SWIETELSKY stavební s.r.o.
www.swietelsky.cz

 

Betonáž nosné konstrukce SO 217