Dumper Terex se vyznačuje vysokým výkonem, ekologičností a komfortem

Jiří Schwab Jiří Schwab

Již čtyři měsíce slouží firmě VSJ MECHANIZACE s. r. o. se sídlem v Zábřehu nový dumper TEREX Truck TA300. Na schopnosti tohoto stroje, který byl dodán společnosti AUSTRO Baumaschinen, s. r. o., jsme se byli podívat přímo do lyžařského areálu v obci Stříbrnice (nedaleko Králického Sněžníku), kde probíhá výstavba a úprava lyžařských sjezdovek. U této příležitosti jsme požádali o rozhovor Jiřího Schwaba – majitele a jednatele společnosti VSJ MECHANIZACE.

Jak vlastně probíhá nákup takového stroje?
Stroje vybíráme vždy podle typu zakázek a práce. Jde nám přitom především o zefektivnění naší práce. Vybíráme si vždy od několika možných dodavatelů, se kterými jsme dohodnutí na dlouhodobějším testování stroje ještě před vlastním nákupem. Já osobně a vybraní řidiči z naší firmy jsme po dobu tří měsíců evidovali spotřebu, výkon a denně analyzovali chování dumperu v různých podmínkách, terénní dostupnost, pohodlí řidiče a další aspekty, které jsme si dopředu určili.

Proč jste se vůbec rozhodli ke koupi nového stroje?
Vzhledem k aktuálnímu vývoji našich posledních zakázek jsme potřebovali zvolit novou technologii, která by zefektivnila dopravu velkých objemů. Dumper dokáže přepravovat vyšší kubatury s nižšími provozními náklady. Tento stroj nemá tachograf, resp. není limitován denní časovou sazbou, což jsme taktéž potřebovali.

Co nakonec rozhodlo?
Zásadní pro naší volbu byla úroveň nabízeného servisu. S Romanem Kopeckým, jednatelem AUSTRO Baumaschinen, spolupracujeme již dlouhodobě. Máme od nich několik strojů, například nakladače a demoliční stroj Hitachi, a již velice dobře víme, co dokážou. Od této firmy jsme na nový dumper dostali prodlouženou záruku, je dohodnutá realizace případné opravy do 24 hodin a dostupnost náhradních dílů do dvou dnů. Zajímavé je i bezplatné zapůjčení náhradního dumperu v případě, že by došlo k závažnější poruše.

Jaký jste použili třeba způsob financování?
Koupě takového stroje opravdu není levnou záležitostí. Dodavatel dumperu nám nabídl i formu financování, a to leasingem. Pro tento účel nám byl doporučen i leasingový partner.

Stroj se vyznačuje komfortní kabinou…
Jsem přesvědčen o tom, že komfort kabiny má vliv na pracovní výkon řidiče. Osobně jsem si na Terexu pochvaloval odpružení sedačky. To se pozitivně projevuje při práci v těžkém terénu a prodloužených směnách, například menší únavou zad.

Řidič má z kabiny výborný výhled, stroj disponuje velice kvalitní klimatizací. Ovladatelnost stroje je jednouchá, i díky plně automatizované převodovce je zaškolení obsluhy časově nenáročné. Nezanedbatelný je tedy dopad do atraktivity tohoto druhu práce, kdy se nám může snadněji dařit obsadit na tyto pozice kvalitní lidi. Součástí stroje
je počítačový systém, který vyhodnocuje celý den, čili počty sklopení, průměry spotřeby a podobně. Uvažujeme o nasazení software na celou naši flotilu, který by umožnil sledování uvedených parametrů na chytrých telefonech.

Historie výroby dumperů TEREX Trucks trvá již více
jak 70 let. Stroje se vyrábí v Skotském Motherwell.
Dumpery TEREX Trucks jsou vysoce ceněny
a to zejména díky zkušenostem výrobce,
technické vyspělosti konstrukce, vysoké spolehlivosti
a nízkým provozním nákladům.

Jak v praxi využijete toho, že dumpery jsou vybaveny např. vícestupňovými retardéry či druhým sedadlem v kabině obsluhy?
Retardéry jsou, například právě na zakázce ve Stříbrnicích, využívány na 100 %. Při extrémním klesání kolem 32 stupňů a při celkové hmotnosti nákladu až 40 tun retardéry výrazně přispívají k úspoře brzdného systému, resp. k bezpečnosti jezdce. To druhé sedadlo v kabině slouží především k zaškolení osádky. Není to nutnost, ale příjemný doplněk.

Rozsah vašich stavebních činností je značný. Kolik máte vlastně strojů ve své „stáji“?
Celkem máme flotilu 40 kusů techniky. V naší firmě pracuje 45 kmenových zaměstnanců, přičemž máme tři mechaniky na běžnou údržbu, šest lidí v managementu a zbytek jsou pak řidiči, strojníci a operátoři.

Máme své přepravní stroje, které mohou dopravit jakýkoliv náš stavební stroj na zakázky po celé republice. Disponujeme například dvojicí demoličních strojů s dosahem 22 metrů, což je v našem regionu unikát. Umožňuje nám to ucházet se o demolice většího rozsahu. Součástí našeho strojního vybavení jsou i drtičky a třídičky, takže jsme schopní realizovat zakázku od odpojení inženýrských sítí, přes komplexní recyklaci sutě a dalších materiálů až po konečnou přípravu místa pro založení stavby.

Vraťme se k TEREX Truck TA300. Kde jste jej již využili?
Mimo již zmíněný lyžařský svah ve Stříbrnicích, šlo například o přesun cca 70 tisíc kubíků zemin ornice a jílovce v Újezdu u Uničova, kde se připravuje velká průmyslová zóna. Osvědčil se v dostupnosti terénu, a to i při deštích. Tam, kde ostatní stroje stály, dumper dále fungoval. Vzhledem k jeho konstrukci nehrozí ani v takových podmínkách poškození nápravy, tlumičů či chladičů.

Dumper jsme nasadili i pro zřízení nového skládkového pole v Rapotíně. Museli jsme se pohybovat v původním terénu lesního porostu. Výhodou tak byly širší pneumatiky. Zde se naplno projevila další výhoda stroje – otevírání zadního čela korby. Mohli jsme tak najednou převážet více pařezů, bez obav ze zapříčení.

Aktuálně se ucházíme o zakázku v Dolní Moravě, kde by se měl zřídit poldr pro zadržování vody v krajině. Chystáme se i na významnou demolici jednoho objektu, kde se počítá se značným objemem odvozu sutin.

Efektivita vyklápění je u tohoto stroje značná, rychlost zvedání korby je trojnásobná oproti běžným strojům. Korba je navíc z materiálu Hardox, takže můžeme nakládat větší kameny, betony a stavební suť. Spolu s tímto dumperem nasazujeme na zakázky i vhodné nakládací stroje, čím dále zvyšujeme efektivitu činností.

Plánujete další investice i v nejbližší budoucnosti?
Počítáme dále s postupnou modernizací a obnovou naší flotily o efektivnější a ekologičtější stroje. Příští rok bychom si chtěli pořídit novou drtící linku a další nakládač. Vše ale bude záležet na tom, jak pandemie koronaviru ovlivní obor stavebnictví. Věřím, že dopady nebudou tak zásadní, jak to zatím vypadá. Ale vnímám, že investoři s novými projekty zatím vyčkávají.

Reklama

Vážené čtenářky a čtenáři,

od roku 2020 jsme spustili nový web časopisu SILNICE ŽELEZNICE. Všechny historické články lze dohledat na „staré verzi webu“ - old.silnice-zeleznice.cz. Pokud jste si na své firemní stránky některý z našich článků někdy vložili, upravte si v administraci odkaz - vložte slovo „old“, čili old.silnice-zeleznice.cz/ … (link článku). Odkaz bude plně funkční.

Kalendář akcí