Výrazné logo firmy Švestka na demoličních strojích nebo jeřábech nelze přehlédnout. Nedávno přitáhlo pozornost při demolici nájezdu na Barrandovský most směrem ze Strakonické ulice, ale třeba také při instalaci lávky v Oslavanech nebo trafostanice v Jablonci nad Nisou či demolici dálničního mostu u Svijan. S Pavlem Švestkou ml. mluvíme nejen o strojovém parku, který je pýchou a láskou rodinné firmy, ale také o hrdosti na práci odvedenou nejen kvalitně, ale také v nejkratším možném termínu. A o vánočním stromu, který každoročně včas dopraví na Staroměstské náměstí, ať už pochází odkudkoli.
Zabýváte se celou škálou činností spojených se stavebnictvím. Je tomu tak už od počátku vašeho podnikání?
V roce 1990 začal náš otec podnikat v oboru demoličních prací jako fyzická osoba, později založil společnost s ručením omezeným. Už od počátku věnoval pozornost především pečlivému výběru strojů, které do firmy pořizoval, protože na nich stavěl úspěch firmy. Klíčový zlom z mého pohledu pak nastal v roce 2004, kdy už jsme založili novou divizi jeřábů. Byla to zásadní investice, která umožnila zákazníkům poskytnout co nejširší portfolio služeb a určité pohodlí, aby se nemuseli v dílčích záležitostech obracet na další dodavatelské firmy. Tehdy jsme také rozšířili podnikání o nadrozměrnou dopravu, abychom v kombinaci s jeřábovou technikou byli schopní konstrukce nejen usazovat, ale i přepravovat. Tím, že jsme před pěti lety pořídili modulový podvalník s dvaceti nápravami, jsme se posunuli ještě do dalšího segmentu, tentokrát do těžkých nákladů o hmotnosti až 200 tun.
Co je tedy aktuálně hlavní náplní vaší činnosti?
Podle obratu jsou to stále demolice a zemní práce. Stále se snažíme udržet ten technický náskok z prvních let. Myslím, že jsme jedni z prvních u nás, kdo kolem přelomu tisíciletí disponoval hydraulickými nůžkami, a tehdy otec musel ještě zákazníky přesvědčovat, jak je tento demoliční nástroj šikovný a ušetří peníze. Dnes je to už jasné, přesto je nutné u každé zakázky přemýšlet, co udělat nově a lépe. Také jsme v polovině 90. let pořídili semimobilní drticí linku, na kterou se chodili dívat i studenti z vysoké školy. V současnosti se klade na recyklaci stále větší důraz. Musíme ctít zákon o odpadech a poptávka po betonových recyklátech stále stoupá, tomu odpovídá i naše aktuální nabídka. Když chce investor recyklát dál využít přímo na stavbě, odkud pochází, zpracováváme ho přímo na místě v mobilních drtičkách.
Máte mezi výrobci strojů dlouholeté partnery?
Můžeme vybírat z mnoha, ale pro nás je klíčové, jaké kdo nabízí servisní zázemí a dodávky náhradních dílů. V případě nákladních vozidel někdy navrhujeme vlastní inovace, protože nás baví vymýšlet stále nová, ještě lepší řešení.
Je to jeden z hlavních důvodů, proč jste úspěšní?
Osobně nerad mluvím o úspěchu, podle mého názoru to není dostatečně motivační. Zakázky získáváme především díky ucelené nabídce služeb. Ta vyžaduje nejen perfektní naplánování všech činností, ale i pružnost. Když nastane neočekávaná situace, velkou výhodu vidím v tom, že podstatnou část firemního managementu tvoříme my, členové rodiny. Kromě obou rodičů my tři synové, ale také strýc a jeho syn. Takové vedení firmy soustředěné v rodině vytváří mimořádně silný tah na branku. Tento tým pochopitelně doplňují další lidé, kteří „dýchají za firmu“ stejně jako my. Prostě jeden druhého nemůžeme zklamat. A ta práce nás navíc baví a je i naším koníčkem. Když víte, že budete pracovat s vybavením, na které se můžete spolehnout a které je kvalitní, neváháte investovat, i když jde o částku v řádu desítek milionů. Stroje a vozidla velmi pečlivě vybíráme, a především osobně zkoušíme i v našem provozu. Zastávám názor, že to je nutné. Je mi blízký přístup u McDonalda, kde si manažer občas sám stoupne za kasu, aby si připomněl, jaké to je, a mohl vyhodnotit eventuální chyby.
Jak napínavé je pro vás čekání na výsledek výběrového řízení?
Někdy méně, jindy více. Stane se, že proběhne i šest nebo sedm kol výběrového řízení, kde investor tlačí cenu dolů a my už v polovině odstoupíme, když vidíme, že by nízká cena kolidovala s bezpečností nebo byla realizace nějak jinak ohrožená. Ale když už zakázku přijmeme, vždy ji dokončíme. Na tom si skutečně zakládáme. Nikdy jsme od rozdělané práce neutekli.
Jak dlouho dopředu musíte ve firmě plánovat?
To záleží na charakteru zakázky. Někdy nastupujeme během 14 dnů, v případě demolice nájezdové rampy Barrandovského mostu jsme se připravovali přes čtvrt roku. Věděli jsme, že to bude hra o čas, jako vždy u liniových staveb. Když se zavírá úsek dálnice nebo je nefunkční most, počítají se hodiny, ne dny. Termín je pro nás svatý, navíc chceme být vždy ještě o trochu rychlejší, než jak nás zavazuje smlouva. I v případě Barrandovského mostu se realizace počítala na hodiny a zvládli jsme to o den rychleji. Demolici mostu přes dálnici D10 u Kosmonos jsme letos v dubnu také ukončili o několik hodiny dříve, než bylo třeba, což je při kompletní uzavírce provozu velký bonus.
Jakým způsobem získáváte ten náskok?
Nejdříve nastudujeme projektovou dokumentaci, pak přijde na řadu důkladná obhlídka místa. Bez znalosti celého terénu nemůžeme garantovat úspěch akce. To má na starosti náš přípravář a bratr Petr, někdy na ni jedeme spolu i všichni tři. Doplňuje nás ještě druhý bratr Martin, který sám léta pracoval na demoličních strojích a umí je ovládat, takže na místě dokáže velmi přesně určit, který vybrat. Jeřáby má zase na starosti bratranec. Není důležité mít plné parkoviště strojů, ale vhodně zvolit typ stroje a nářadí s dostatečnou rezervou. Stačí několik co nejlépe vybraných. Musí zvládnout i nečekané situace.
Jaké komplikace se objevují nejčastěji?
To může být řada věcí, od geologických poměrů, které se během času ukážou jiné, než jsme čekali, především u zemních prací hraje roli špatné počasí… V tu chvíli záleží hodně na našich zaměstnancích, aby napnuli síly. I proto se snažíme, aby u nás zůstávali dlouho a byli spokojení, což se obráží ve mzdových nákladech. Víkendové i noční práce jsou pro ně navíc běžné, protože jak nadrozměrná doprava, tak silniční demolice probíhají v noci. Nedávno jsme bourali u středočeských Svijan čtyřpólový most přes dálnici, měli jsme na to 14 hodin a byli ještě o dvě hodiny rychlejší. Tam pak hraje roli perfektní příprava, koordinace je spočítaná na minuty, nikdo nesmí nic opomenout, to se neomlouvá. Několikrát do roka se také podílíme na likvidaci různých havárií. V těchto případech také rozhoduje naše pohotová reakce a schopnost ve velmi krátké době zorganizovat přesun techniky na místo nehody. Například minulý rok jsme odstraňovali následky železniční nehody u Milavčí na Domažlicku. Museli jsme si tehdy poradit s těžkým a podmáčeným terénem.
Jak zaměstnance motivujete?
Jen peníze v takovém případě opravdu nestačí, práce musí bavit nejen nás, ale i je. Tím jsme zase zpět u těch moderních strojů, které nejen dokážou skvělé věci, ale umožňují i maximální pohodlí v příjemné kabině.
Co je pro vás kromě dobré pověsti tou nejlepší vizitkou?
Baví nás i výzvy. Jednou takovou byla i přeprava letadla Airbus z letiště Ostrava Mošnov (CZ) do soukromého areálu Airport Liptov u Liptovského Mikuláše (SK). Největší část přepravovaného nákladu – trup letadla – měl úctyhodné rozměry: 6 × 39 metrů a na výšku 4,2 metru. Na některých místech na trase rozhodovalo několik centimetrů. Máme také jednu takovou třešničku na dortu, už čtrnáct let přepravujeme na Staroměstské náměstí vánoční strom. Ať už připutuje odkudkoli, nebo je z opravdu obtížně dosažitelného místa, dokážeme to. Organizačně ten úkol leží především na bratru Martinovi, ale jde o srdeční záležitost nás všech. Stejně jako je naší hlavní srdeční záležitostí celá firma Švestka.
Asi nejvíc nás potěší, když se zákazník vrací. Znamená to pro nás ještě větší závazek. Je totiž důležité potvrdit kvality a přinést zase něco nového, něco navíc.