Areál Správy a údržby silnic Pardubického kraje v Pardubicích – Doubravicích hostil v pátek 11. září již 19. ročník mezinárodního Silničního veletrhu, který si nenechal ujít rekordní počet vystavovatelů. Svou práci přijelo prezentovat 75 firem z celé České republiky, a to jak z oboru silničního hospodářství a dopravy, tak také stavební společnosti, výrobci a dodavatelé silniční techniky i výrobci strojů a automobilů.
„Pardubický kraj je největší dopravní křižovatka České republiky, takže kde jinde, než tady by se měl Silniční veletrh konat,“ potvrdil náměstek hejtmana Pardubického kraje Michal Kortyš, že Silniční veletrh má v Pardubicích již mnoho let své místo.
Ihned po slavnostním zahájení Silničního veletrhu, kdy návštěvníky pozdravil mimo jiné předseda Krajské hospodářské komory Pardubického kraje Jozef Kopřivňanský, předseda dopravního výboru Pardubického kraje Petr Fiala a ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje (SÚS Pk) Miroslav Němec, byla slavnostně pokřtěna nová kniha s názvem Modernizace silnic Pardubického kraje za rok 2016 až 2019. „Kniha dává přehled o tom, co nejúspěšnějšího zařídila krajská samospráva pro občany. V obrázcích se najde prakticky každý občan kraje, jelikož každý region dostal „nový kus nábytku“ v podobě silniční stavby,“ popsal novou publikaci ředitel SÚS Pardubického kraje a hostitel akce Miroslav Němec.
Při Silničním veletrhu došlo také ke slavnostnímu předání vozu Tatra, který složili žáci Střední školy automobilní Ústí nad Orlicí. Jedinečný projekt v oblasti vzdělávání odborných škol Tatra do škol je zaměřený na automobilový průmysl, tradiční český výrobce nákladních vozidel Tatra si uvědomuje nedostatek technicky zaměřených studentů a přišel proto s unikátním projektem, kdy žáci dostávají rozebrané auto a poté ho skládají. „Žáci měli možnost vytvořit novou věc a poznat, jak to funguje, což je pro ně fantastická zkušenost. Na sestavení tatry se podílela skupina chlapců a jedné dívky,“ přiblížil Petr Vojtěch, ředitel Střední školy automobilní Ústí nad Orlicí. Stavba žákům zabrala zhruba tři měsíce a dohlíželi na ni odborníci ze společnosti Tatra. „Žáci u nás absolvují třítýdenní školení, i tak se auto se poté vrací zpátky do společnosti Tatra, kde prochází kompletní diagnostikou a zkouškami,“ popsal Petr Hendrych, obchodní ředitel Tatra Trucks. Největší odměnou žákům bude to, že auto, které vlastníma rukama sestavili, budou potkávat na silnicích. Na veletrhu ho totiž převzala Správa a údržba silnic Pk, která ho zařadí do své flotily.
Odborná veřejnost měla v pátek možnost seznámit se s novinkami a zajímavostmi v oboru a zhlédnout ukázky moderních technologií. Společnosti představily mimo jiné inovativní stroje, které ulehčí budování dopravní infrastruktury. Firma Stavoplast u svého stánku představila speciální bagr, který se dá využít například ve svahovitém terénu. „Díky plně hydraulickému podvozku je využitelný například ve vodním hospodářství, v lesnictví, ve svazích a všude tam, kam se ostatní bagry nedostanou,“ seznámil návštěvníky se strojem Kamil Žižka ze společnosti Stavoplast.
Firma Kovaco se zase netajila tím, že má k dispozici elektrický smykový nakladač. V areálu se ukázali také silničáři, kteří položili čerstvý asfalt, práci jim přitom usnadnil moderní distributor asfaltu Sprider, který slouží ke zefektivnění ručních pokládek. „Běžně by naložili čtyři tuny asfaltu a celý den to zpracovávali, s tímto distributorem naloží 15 tun a díky stroji je vydávkují za 20 minut. Za den dokáží zpracovat 60 až 100 tun, takže jsou daleko efektivnější. Dlouhým dávkovacím ramenem se navíc dá dosáhnout i na méně přístupná místa,“ upřesnil Ladislav Plíva ze společnosti Nadler s tím, že v České republice se zatím nacházejí jen dva tyto stroje.
Kromě inovativních produktů jednotlivých firem, mohli návštěvníci zhlédnout také historické automobily a historické traktor nebo výstavu Dopravní uzel Pardubice. Na programu byly ale také sportovní ukázky, o něž se postarali prostřednictvím Biketrial show mistr světa ve skákání na kole Martin Šimůnek a mistr republiky Vlastislav Kabeláč
Čiháček.