Dopravní experti z celé České republiky se sešli ve čtvrtek 2. září na Dopravní konferenci v Pardubicích, aby se ohlédli za projekty zrealizovanými v uplynulých letech, a především se informovali o projektech, které se připravují. Desítky odborníků se na jubilejním desátém ročníků jedné z největších dopravních akcí zabývali jak silniční dopravou, tak i tou železniční, leteckou a vodní.
„Panelisté byli představitelé jednotlivých dopravních disciplín v nejvyšším řídícím levelu. Reprezentativní byla také účast odborníků a hostů. Je to velký kontrolní den dopravní infrastruktury, protože každý se rád pochlubí, co za předchozí dva roky vykonal a co hodlá vykonat do budoucna a jaké jsou vize z hlediska finančních prostředků a samotné realizace,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.
Řečníci se ve svých prezentacích soustředili na Pardubický kraj. „Náš kraj byl s dopravou vždy spjatý, s tou silniční nevyjímaje. Silnice, které po svém vzniku převzal od státu, byly v katastrofálním stavu a nesmírně podinvestované. Vlastníme přes 3 100 kilometrů silnic, což je vzdálenost z Prahy do gruzínského hlavního města Tbilisi. Dlouhodobě se soustředíme na shánění prostředků od státu, Evropské unie, ale i z rozpočtu kraje, abychom stav silnic zlepšili,“ informoval hejtman Pardubického kraje Martin Netolický. Investice kraje do dopravy jsou za rok 2019 a 2022 rekordní, co se týká výše prostředků. Ještě větší plány má ale Pardubický kraj před sebou. Ve výzvě IROP21+ má zarezervovanou alokaci ve výši přes jednu miliardu korun. „V celkových nákladech tedy bude Pardubický kraj realizovat projekty za minimálně miliardu a půl. Největší prioritou pro nás nyní je obchvat Sezemic, propojení silnic u Dašic, silnice Rokytno – Býšť a modernizace silnice v Třemošnici,“ dodal první náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za dopravu Michal Kortyš.
Hovořilo se také o železnici, která je pro Pardubický kraj taktéž klíčová. Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda přítomným připomněl právě probíhající Modernizaci železničního uzlu Pardubice za 6,3 miliardy korun. „Stavba běží dle harmonogramu, vždy se objeví nějaké starosti a problémy, vše se nám ale daří řešit. Velká modernizace v Pardubicích již byla nezbytná,“ řekl Jiří Svoboda s tím, že Dopravní konferenci vnímá jako svátek dopravy.
Velkým tématem desátého ročníku Dopravní konference byla také novela stavebního zákona. „Přes veškeré výhrady, které i Hospodářská komora k této legislativě má, se domnívám, že je to stále pokrok proti tomu, co jsme měli doposud. Věřím, že nová stavební legislativa pomůže především velkým infrastrukturním stavbám,“ uvedl Vladimír Dlouhý, prezident Hospodářské komory ČR. Poslanec a místopředseda hospodářského výboru PSP ČR Martin Kolovratník zase vyzdvihl výhody liniového zákona, který umožňuje Ředitelství silnic a dálnic ČR snadnější získání pozemků pro stavbu silnic a dálnic. „Investoři mají sílu vyvlastnit a nedochází tak ke zdlouhavým prodlevám. Funguje to i psychologicky, protože majitelé najednou netahají za delší konec, takže se sami chtějí dohodnout,“ přiblížil Martin Kolovratník.