Z mmcité+ je egoé plus

publikováno:
autor:
Pavel Dokulil Pavel Dokulil

Přinesli jsme design do dopravní infrastruktury. Tímto heslem se dlouhá léta prezentuje společnost mmcité+ z Bílovic u Uherského Hradiště. Na svém kontě má množství staveb po celé České republice, na Slovensku, v Polsku a také v německy mluvících zemích. Ve svých aktivitách bude pokračovat. Tým zůstává stejný, mění se ale jeho jméno. Z mmcité+ a.s. je egoé plus a.s. Proč k tomu došlo a jak bude skupina fungovat? Nejen o tom jsme hovořili s Ing. Pavlem Dokulilem, místopředsedou představenstva.

Tiskem prošla zpráva o rozdělení skupiny mmcité. Proč došlo k rozdělení a jak je to tedy s názvy rozdělených společností?
Společnost mmcité prošla od svého založení výrazným rozvojem, a to jak v oblasti městského mobiliáře, tak i v navrhování a realizaci projektů v dopravní infrastruktuře. V roce 2014 se tyto dvě oblasti rozdělily do samostatných společností. Firma mmcité+ a.s. se věnovala dopravní infrastruktuře a společnost mmcité1 a.s. vývoji a výrobě městského mobiliáře. V únoru letošního roku došlo i na vlastnické rozdělení těchto dvou společností, v březnu pak následovaly změny názvů. Městský mobiliář nyní spadá pod mmcité a.s. a projekty v dopravní infrastruktuře včetně příslušného mobiliáře pod egoé plus a.s.

Firma egoé plus je tak nyní plně integrována do skupiny egoé s tržbami přes 1,5 miliardy korun, zhruba 340 zaměstnanci a komplexním výrobním zázemím. Pod značkou egoé už několik let vyvíjíme a vyrábíme například designový zahradní nábytek, kempingové vestavby do aut či vlastní lyže.

Změna názvu je pro každou společnost přelom. Jak na ni reagují zákazníci? A jak zaměstnanci?
ákazníci? A jak zaměstnanci? Přiznám se, že jsme s komunikací na začátku. Pro naše zákazníky se ale zase tolik nezměnilo. Infrastrukturní projekty jsou vztahový business. Jelikož náš původní tým z mmcité+ zůstává stejný, naši zákazníci si budou pouze zvykat na jiný název. A pokud jde o zaměstnance, tak pro některé z těch dlouholetých to není úplně jednoduché. To je ale vlastně velmi dobrá zpráva a pro nás cenná zpětná vazba – vypovídá o jejich loajalitě a sepjetí s firmou, kterou neberou jako pouhého zaměstnavatele. Nicméně ani pro ně se kromě změny názvu nic nemění. Já osobně se na změnu na egoé plus velice těším, jelikož nám to umožní jednotnou marketingovou komunikaci celé skupiny.

Kam po rozdělení směřuje strategický rozvoj egoé plus? Plánuje firma expanzi na nové trhy?
V první řadě potřebujeme organizačně dokončit integraci skupiny egoé, která, jak už jsme zmiňovali, má roční obrat přes 1,5 miliardy a zhruba 340 zaměstnanců. Jsme přesvědčeni, že máme v portfoliu konkurenceschopné produkty a disponujeme skvělým týmem. Rezervy vidíme v obchodních aktivitách. Například v Německu prodáváme naše produkty přes distributory a egoé plus tam realizuje infrastrukturní projekty s týmem z Česka. To chceme změnit, proto jsme letos založili v Německu dceřinou společnost a budujeme náš první německý showroom v Norimberku. Tam bude odrazový můstek pro obchodní expanzi na tomto důležitém trhu. Úspěšně se rozvíjíme v Polsku, kde jsme otevřeli nový showroom egoé ve Varšavě. Postupně posilujeme také naši přítomnost na trhu v Severní Americe.

Specifické jsou vaše aktivity v oblasti protihlukových stěn. Jak vypadá situace v tomto segmentu?
Protihlukové stěny jsou společensky kontroverzní téma. Většinou nejsou zrovna pěkné a výrazně zasahují do rázu krajiny. Pro naši firmu, která se snaží svými realizacemi pozitivně ovlivňovat veřejný prostor, je to velké téma. Panely noba nabízejí možnost výtvarného zpracování. K tomu, aby stěna s okolím korespondovala, tak mohou přispět nejen designéři, ale také například děti. To se nám už podařilo v Ostravě, Kuřimi či Trenčíně.

Druhý směr, který akcentujeme, je ekologie. Absorpční vrstva naší stěny je ze starých pneumatik. Je tedy stoprocentně vyrobena z recyklovaného materiálu a prakticky kompletně znovu recyklovatelná. Její uhlíková stopa je výrazně nižší, než v případě ostatních běžně používaných technických řešeních. Přesvědčit zákazníky o tom, že i toto je důležité, je někdy dost těžká práce. Ale už se to postupně daří. V dohledné době se udržitelné principy zcela jistě propíší i do příslušné legislativy.

Mezi výstavbou zastřešení nádraží, kempingovými vestavbami do aut, zahradním nábytkem až po lyže nejsou na první pohled vidět souvislosti. Existuje společný jmenovatel?
Společným jmenovatelem těchto na první pohled různorodých činností je hledání vhodného řešení pro danou aplikaci. U produktových návrhů egoé vychází většinou z potřeby vyvinout takové řešení pro sebe, které nám nejlépe vyhovuje. Jsme rádi v přírodě, proto se jedná o potřeby pro život venku. No a k zastřešení autobusových a vlakových nádraží jsme se dostali přes menší přístřešky městského mobiliáře. A tyto zastřešení je třeba doplnit lavičkami, koši na odpad atd. I na nádraží jste venku a my se s našimi řešeními snažíme, aby se tam člověk cítil dobře.

Pravidelně získáváte různá ocenění za své produkty. Můžete zmínit nějakou novinkou z poslední doby?
Hovořil jsem o naší protihlukové stěně noba. Jde o jedinou protihlukovou stěnou na světě, která se může pyšnit cenou Red Dot Design Award, tedy jakýmsi designovým Oscarem. Vedle naší kempingové vestavby egoé Nestbox získaly toto prestižní ocenění letos naše skialpové lyže egoé Beat a modulární systém venkovního posezení egoé Leva. Úplně čerstvou novinkou z posledních dní je pak ocenění naší realizace autobusového nádraží ve slovenské Nitře cenou iF Design Award.

Realizujete infrastrukturní projekty. Projevuje se již v některé zemi, kde působíte, omezení vládních investic z důvodu covidových opatření?
Aktuálně žádné zásadní důsledky nepociťujeme. Snad jen s výjimkou Švýcarska, které vloni zastavilo některé drážní projekty. Na našich klíčových trzích, tedy v Česku, na Slovensku, v Polsku, Rakousku či Německu významné investice ve velkém objemu nadále běží. Pěkně je to vidět na příkladu Česka, kde se Správě železnic daří připravovat opravdu zásadní investice. Nové železniční stanice jako třeba pražské Zahradní Město, Eden, Vršovice či Radotín, si nijak nezadají se stanicemi ve Švýcarsku či Rakousku.

Podílí se egoé plus u zmíněných infrastrukturních projektů na designu zastřešení?
Naši designéři a architekti jsou soustředěni ve společnosti egoé studio. Tito kolegové, většinou absolventi umělecko-průmyslových škol či oboru architektura, navrhují buď sami, případně ve spolupráci s projekčními kancelářemi zastřešení v dopravní infrastruktuře již přes 20 let. Jsem přesvědčen, že v této oblasti máme zkušenosti a know-how minimálně na evropské úrovni. Díky faktu, že designéři jsou v úzkém kontaktu s našimi projektanty, konstruktéry a s výrobou, jsme schopni skloubit požadavky na ekonomickou vyrobitelnost, dostatečnou ergonomii i životnost a přiměřenou estetiku.

Již delší dobu realizujete infrastrukturní projekty v západní Evropě? Jsou zde patrné nové trendy?
Požadavky na výstavbu v západní Evropě jsou výrazně spojeny s ekologií a principy dlouhodobé udržitelnosti. V Německu jsme například realizovali několik zastřešení autobusových nádraží, u nichž byla z důvodů retence vody použita zelená střecha. Ve Švýcarsku zase vyžadují, aby na povrchovou úpravu ocelových konstrukcí byl použit akrylátový, vodou ředitelný nátěr. U většiny produktů se navíc dokládá výpočet uhlíkové stopy při výrobě a dřevěné díly musí být evropského původu.

Dalším požadavkem je řešení s nízkými náklady na údržbu. Jde zejména o zamezení sedání ptactva na konstrukci či redukci míst, kde se může usazovat nečistota. Tématem jsou i povrchové úpravy umožňující snadnější čištění případných graffiti.