2/2020

Negrelliho viadukt, 1850–2020

Prvního června 1850 byl zprovozněn Negrelliho viadukt. Unikátní technická stavba, která se měla stát součástí Severní státní dráhy Olomouc – Praha – Drážďany. Dráhy rozhodly o vybudování viaduktu v roce 1842 a stavět se začalo za čtyři roky (co bychom za čtyřletou přípravu dali dnes). Samotná výstavba pak trvala tři roky a další necelý rok se čekalo, než se na něj dostaly první vlaky. Je s podivem, že se viadukt za celých 170 let nemusel pořádně opravovat. Svědčí to o kvalitě odvedené práce i použitého materiálu.

Když se rozjela soutěž na rekonstrukci pražské železniční dominanty, řada odborníků byla zvědavá, v jakém stavu viadukt bude. Ukázalo se, že se s opravami začalo za pět minut dvanáct. Oproti předpokladům byly klenby v ještě zoufalejším stavu, než se čekalo. Sdružení firem Hochtief, Strabag Rail a Avers tak začalo v roce 2017 s náročnou mravenčí prací, která symbolicky vyvrcholila 1. června 2020, kdy se na koleje vrátily první vlaky. Práce tím ale nekončí. Pokračuje rekonstrukce historických oblouků, která bude probíhat prakticky až do zimy. Podrobnosti si nenechte ujít uvnitř aktuálního čísla.

A rád bych upozornil ještě na jednu pozoruhodnou stavbu. Metrostav dokončil v Norsku most přes Åstfjord a vypadá to, že by pro něj mohla být severská destinace zemí zaslíbenou. O plánech na norskou expanzi se dočtete v úvodním rozhovoru s Alešem Gothardem. Závěrečnou fázi výstavby pak rekapituluje tým Roberta Brože na straně šedesát.

Kvalitní čtení přeje,

Petr Svoboda,
šéfredaktor

Předplatné

Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na www.konstrukce-media.cz, nebo kontaktujte paní Moniku Odstrčilovou, DiS.:

e-mail: odstrcilova@konstrukce-media.cz
T +420 597 317 578
M +420 733 530 695

Obsah