3/2019
Na Lososí stezce
V posledních letech se čeští stavaři dostávají k technicky velmi náročným, o to však zajímavějším stavbám v zahraničí. Jednou z nich je i stavba přeložky na Lososí stezce v Norsku, kterou vám představujeme v úvodním materiálu čísla. Pozoruhodné bylo především založení mostu na studních, z něhož měli mostaři v Metrostavu upřímný respekt, ale nakonec vše proběhlo více než uspokojivě. Práce v norském fjordu je přibližně v polovině, náročná logisticky i klimaticky, a zkušenost celého týmu tak rozhodně stojí za přečtení.
Vřele doporučuji i druhý materiál čísla, který analyzuje sesunutí mostního jeřábu na výstavbě tepny Road 1 – Motsa mezi Jeruzalémem a Tel Avivem. Technika selhala bez varování a jeřáb spadl z pětadvacetimetrové výšky na zem. „Nosník, podpory a veškeré vybavení jeřábu byly poškozeny neopravitelným způsobem a musely být sešrotovány. Ačkoliv byli během nehody na staveništi přítomní pracovníci zhotovitele, skončila naštěstí celá nehoda pouze lehkými zraněními a šokem,“ popisuje nehodu Jindřich Potůček z FINLEY Engineering Group, která se podílela na jinak velmi zajímavém inženýrském díle.
Na domácí půdě pak pokračují frenetické práce na dálniční i železniční síti. Každoroční letní kolaps asi nikoho nepřekvapil, jeho letošní intenzita ale ano. Zmapovali jsme opravy CB krytu na D5 a fotogalerií se vrátili k novému úseku D3 mezi Bošilcem a Ševětínem. A po dvou letech opět jezdí legendární Posázavský pacifik mezi Kácovem a Zručí nad Sázavou. Chyběl nejen šotoušům. A v Sázavě vzniklo i designově pozoruhodné autobusové nádraží. I o něm se dočtete v letním čísle Silnic železnic.
Příjemné čtení přeje,
Petr Svoboda,
šéfredaktor