3/2019

Na Lososí stezce

V posledních letech se čeští stavaři dostávají k technicky velmi náročným, o to však zajímavějším stavbám v zahraničí. Jednou z nich je i stavba přeložky na Lososí stezce v Norsku, kterou vám představujeme v úvodním materiálu čísla. Pozoruhodné bylo především založení mostu na studních, z něhož měli mostaři v Metrostavu upřímný respekt, ale nakonec vše proběhlo více než uspokojivě. Práce v norském fjordu je přibližně v polovině, náročná logisticky i klimaticky, a zkušenost celého týmu tak rozhodně stojí za přečtení.

Vřele doporučuji i druhý materiál čísla, který analyzuje sesunutí mostního jeřábu na výstavbě tepny Road 1 – Motsa mezi Jeruzalémem a Tel Avivem. Technika selhala bez varování a jeřáb spadl z pětadvacetimetrové výšky na zem. „Nosník, podpory a veškeré vybavení jeřábu byly poškozeny neopravitelným způsobem a musely být sešrotovány. Ačkoliv byli během nehody na staveništi přítomní pracovníci zhotovitele, skončila naštěstí celá nehoda pouze lehkými zraněními a šokem,“ popisuje nehodu Jindřich Potůček z FINLEY Engineering Group, která se podílela na jinak velmi zajímavém inženýrském díle.

Na domácí půdě pak pokračují frenetické práce na dálniční i železniční síti. Každoroční letní kolaps asi nikoho nepřekvapil, jeho letošní intenzita ale ano. Zmapovali jsme opravy CB krytu na D5 a fotogalerií se vrátili k novému úseku D3 mezi Bošilcem a Ševětínem. A po dvou letech opět jezdí legendární Posázavský pacifik mezi Kácovem a Zručí nad Sázavou. Chyběl nejen šotoušům. A v Sázavě vzniklo i designově pozoruhodné autobusové nádraží. I o něm se dočtete v letním čísle Silnic železnic.

Příjemné čtení přeje,

Petr Svoboda,
šéfredaktor

Předplatné

Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na www.konstrukce-media.cz, nebo kontaktujte paní Moniku Odstrčilovou, DiS.:

e-mail: odstrcilova@konstrukce-media.cz
T +420 597 317 578
M +420 733 530 695

Obsah