4/2021
Volný pád na D1
Vzpomenete si na film Volný pád s Michaelem Douglasem v hlavní roli? Natočil ho Joel Schumacher na počátku 90. let. Hlavní postava William Foster uvízne v dopravní zácpě, což je poslední kapka, aby se v nesnesitelném horku rozhodl jít domů pěšky. Vezme kufřík a po cestě odstraňuje vše a každého, kdo by mu v tom mohl zabránit. Trpělivost přetekla a každý ve městě může být nepřítel.
Přesně tyhle scény se mi vybavovaly při osmiletém brázdění modernizované D1. Pravidelná chuť rozmlátit dopravní omezení, vykopnout mozek z hlavy agresivním řidičům a poslat psychopata s bazukou do sídla ŘSD, aby odstřelil každého, kdo má co do činění se žlutou zrůdou na tabulích „MUSÍME TO OPRAVIT“. Když to ale vezmu střízlivě, oprava poměrně věrně odrážela, v jakém stavu je české stavebnictví.
1. Začátek. Rozhodnutí opravit největší tah v zemi přišlo v roce 2011. V červnu se vinou horka roztáhly dva panely a vytvořily schod, na němž havarovalo deset aut s poměrně vážnými následky. Příprava modernizace se rozběhla okamžitě a stavět se mělo začít na jaře roku 2012. Realita? První práce se rozjely 9. května 2013 pro „komplikace při výběrových řízení na zhotovitele.“
2. Znejistělý investor. 2013 – 2014: Na ŘSD se mění ředitelé jak apoštolové na orloji. Výsledek? V roce 2014 se v podstatě nerozjel nový úsek a investor je mírně řečeno nestabilní. Stavba nabírá zpoždění, které se nakonec ukáže jako tříleté. Až nástup Jana Kroupy a posléze Radka Mátla dává lidem na všech frontách prostor pro normální práci.
3. Počasí. Legendární sněžení v prosinci 2018 bylo asi největší krizí celé modernizace. Pod tlakem Zákona o veřejných zakázkách vyhrávaly některé úseky i firmy, které je nebyly schopné zvládnout. Výsledkem byl sníh v rozkopané stavbě, dopravní kolaps a budoucí prostor pro investora nechat stavět jen firmy, které pracují s reálnými kapacitami a jsou schopné držet harmonogram.
4. Letní peklo. Pokud by žil Foster v Česku, pravděpodobně by zešílel v červenci či srpnu na některém ze zúžení. Stavaři i řidiči si ověřili, že mají práh bolesti opravdu velmi, velmi vysoko. Ti první doslova riskovali své života, ti druzí především duševní zdraví.
5. 6 + 6. Tolik ministrů a ředitelů ŘSD se při modernizaci prostřídalo. Česká personální realita.
Sečteno a podtrženo? Modernizace trvala zbytečně dlouho, ale investor i zhotovitelé nakonec odvedli dobrou práci, kterou jsme pravidelně mapovali i na stránkách našeho časopisu. Snad bude nový povrch sloužit co nejdéle, aby těch „Fosterů“ jezdilo mezi námi co nejméně.
Dobré čtení přeje,
Petr Svoboda,
šéfredaktor