4/2021

Volný pád na D1

Vzpomenete si na film Volný pád s Michaelem Douglasem v hlavní roli? Natočil ho Joel Schumacher na počátku 90. let. Hlavní postava William Foster uvízne v dopravní zácpě, což je poslední kapka, aby se v nesnesitelném horku rozhodl jít domů pěšky. Vezme kufřík a po cestě odstraňuje vše a každého, kdo by mu v tom mohl zabránit. Trpělivost přetekla a každý ve městě může být nepřítel.

Přesně tyhle scény se mi vybavovaly při osmiletém brázdění modernizované D1. Pravidelná chuť rozmlátit dopravní omezení, vykopnout mozek z hlavy agresivním řidičům a poslat psychopata s bazukou do sídla ŘSD, aby odstřelil každého, kdo má co do činění se žlutou zrůdou na tabulích „MUSÍME TO OPRAVIT“. Když to ale vezmu střízlivě, oprava poměrně věrně odrážela, v jakém stavu je české stavebnictví.

1. Začátek. Rozhodnutí opravit největší tah v zemi přišlo v roce 2011. V červnu se vinou horka roztáhly dva panely a vytvořily schod, na němž havarovalo deset aut s poměrně vážnými následky. Příprava modernizace se rozběhla okamžitě a stavět se mělo začít na jaře roku 2012. Realita? První práce se rozjely 9. května 2013 pro „komplikace při výběrových řízení na zhotovitele.“

2. Znejistělý investor. 2013 – 2014: Na ŘSD se mění ředitelé jak apoštolové na orloji. Výsledek? V roce 2014 se v podstatě nerozjel nový úsek a investor je mírně řečeno nestabilní. Stavba nabírá zpoždění, které se nakonec ukáže jako tříleté. Až nástup Jana Kroupy a posléze Radka Mátla dává lidem na všech frontách prostor pro normální práci.

3. Počasí. Legendární sněžení v prosinci 2018 bylo asi největší krizí celé modernizace. Pod tlakem Zákona o veřejných zakázkách vyhrávaly některé úseky i firmy, které je nebyly schopné zvládnout. Výsledkem byl sníh v rozkopané stavbě, dopravní kolaps a budoucí prostor pro investora nechat stavět jen firmy, které pracují s reálnými kapacitami a jsou schopné držet harmonogram.

4. Letní peklo. Pokud by žil Foster v Česku, pravděpodobně by zešílel v červenci či srpnu na některém ze zúžení. Stavaři i řidiči si ověřili, že mají práh bolesti opravdu velmi, velmi vysoko. Ti první doslova riskovali své života, ti druzí především duševní zdraví.

5. 6 + 6. Tolik ministrů a ředitelů ŘSD se při modernizaci prostřídalo. Česká personální realita.

Sečteno a podtrženo? Modernizace trvala zbytečně dlouho, ale investor i zhotovitelé nakonec odvedli dobrou práci, kterou jsme pravidelně mapovali i na stránkách našeho časopisu. Snad bude nový povrch sloužit co nejdéle, aby těch „Fosterů“ jezdilo mezi námi co nejméně.

Dobré čtení přeje,

Petr Svoboda,
šéfredaktor

Předplatné

Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na predplatne.konstrukce-media.cz, nebo kontaktujte paní Moniku Odstrčilovou, DiS.:

e-mail: odstrcilova@konstrukce-media.cz
T +420 597 317 578
M +420 733 530 695

Obsah

Projekty v zahraničí

BIM – Informační modelování staveb