1/2020
Co je a co bude
Poslední úsek D1 v rekonstrukci. Polsku vládne žena. Na tunelu v Prešově se staví navzdory zavřeným hranicím. Stavební legislativa nás trápí i bez virů. Opravu Generála Pattona vystřídal Roosevelt, hotový je z půlky. Ve Štětí řešili stavební oříšek. Železniční Čelákovice dostanou nový háv. Stodvacetiletý most Legií by si zasloužil pořádnou rekonstrukci. Dřív, než se z něho stane druhý „Libeňák“. Dědictví UNRRA u Přelouče nahrazeno zbrusu novým mostem. Přes Váh se klene nová dominanta, dvojkolejný most s největším rozpětím na území České a Slovenské republiky. A nezahálí se ani na koridorech…
Svět neskončil a ani se nezastavil. Pořád se staví. V rouškách, oblecích, s komplikacemi, s kdekým, kdo je ochotný „půjčit“ ruce a nohy. Přestože můžeme kvůli pandemii hodit řadu letošních plánů do koše, je naší povinností hledat cestu, jak fungovat dál a nehroutit se. Je jasné, že přijdou poklesy ve všech stavebních oborech. V tuto chvíli je absurdní odhadovat, jak budou velké. Neví to nikdo. Nikdo nedokáže dohlédnout, kdy se probudíme do reality bez omezení. Záměrně nepíšu, kdy se vrátíme zpět do normálu, protože návrat před „covid“ už není možný. Čeká nás kvalitativně úplně nová doba. Řadu – především mladých – lidí čeká mentální náraz první prožité krize. Ti starší se pak stěží vyhnou srovnání s nejhoršími etapami stavební destrukce Víta Bárty (budiž mu stavební sektor navždy zapovězen). A úplně nejstarší srovnávají dnešní dobu s válečným stavem.
Přesto bychom neměli ztratit důvěru v racionální myšlení a víru v budoucnost. Staví se, rozjíždí se, připravuje se, plánuje se. Navzdory apokalyptickým předpovědím i navzdory konspiračním teoriím. Věřím, že až pandemie pomine, lidé ve stavebnictví pozitivně explodují a celý sektor se stane pevným pilířem uzdravující se ekonomiky.
A pokud jste zavření doma, třeba Vám dlouhou chvíli zkrátí 116 stran letošního prvního čísla Silnic železnic. Jak ukazuje úvodní výčet, nemusíme číst jen o koronaviru.
Držte se,
Petr Svoboda
šéfredaktor