2/2021

Jaká nás čeká stavební dekáda?

Nemám rád historické paralely, protože kvalita vstupních dat a porovnávání různých etap vždy pokulhávají. Ale jednu drobnost si přece neodpustím. Stejně jako my dnes, i před sto lety se svět vyhrabával z celospolečenského marasmu. Vstřebával zničující válku a pomalu se upínal k obnově ekonomické, kulturní i morální. Výsledkem byla poměrně optimistická 20. léta, v nichž se ekonomika, věda i společnost posunula neskutečně dopředu. Jak křehká to byla situace, víme z následujících dějin.

I v dnešní době jsme na prahu dekády, která může přinést řadu změn a stavebnictví, ač obor konzervativní, jich rozhodně nebude ušetřen. Nemusíme si nalhávat, že stavební sektor – až na drobné nepříjemnosti – koronakrize zásadně nezasáhla. Zakázek je dost, stát pumpuje do ekonomiky peníze jako zběsilý a dopravní stavby jsou logickým (a jednoduchým) nástrojem, jak nastartovat rychlý ekonomický růst.

Celý řetězec je dnes de facto nasycený. Projektanti hledají kohokoliv, kdo „udrží pravítko“, státní investoři pracují s historicky nejvyššími rozpočty, investuje se na silnici, železnici i na vodě. Jak dlouho to může vydržet? Upřímně moc dlouho pravděpodobně ne. Rizik je několik.

Rozpočtový večírek vlády zákonitě skončí se zdražením obsluhy státního dluhu, což bude mít zásadní vliv i na investiční plány státu. Už za dva, tři roky budeme rádi, pokud budeme schopni alespoň spolufinancovat projekty z EU. A nepodaří-li se – hlavně státu – zvládnout pilotní projekt PPP na dálnici D4, moc zdrojů na financování infrastruktury nebude. A že je potenciálních projektů víc než dost. Jen vysokorychlostní tratě spolknou stovky miliard korun. Druhým rizikem je slabá ochota státu stavebnictví modernizovat. Povolovací procesy jsou tristní, hlavním nástrojem úředníka je pořád papír a BIM se zatím prosazuje spíše marketingově, než že by se stal standardní součástí stavebních projektů. A třetím rizikem je surovinová základna, o které se příliš nemluví, ale bude pro budoucnost stavebnictví absolutně klíčová. Není výjimkou, že dnes firmy vozí materiál na stavby stovky kilometrů daleko. A pokud se nezmění politika státu vůči lomům nebo se nenajde přelomové recyklační řešení, budou mít stavaři už tuto dekádu velký problém si suroviny zajistit.

Ale abych končil pozitivně, ve stavebním sektoru je připravená řada zajímavých staveb, které se tuto dekádu mohou realizovat. Jen v Praze jde o Městský okruh, spojení s letištěm a nová trasa metra. Řada měst dostane nové obchvaty, dokončí se koridory a snad se rozjedou i VRT. A vrcholem by mohla být výstavba nového bloku v Dukovanech. Jen to stát nesmí… Zazdít.

Dobré čtení přeje,

Petr Svoboda,
šéfredaktor

Předplatné

Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na predplatne.konstrukce-media.cz, nebo kontaktujte paní Moniku Odstrčilovou, DiS.:

e-mail: odstrcilova@konstrukce-media.cz
T +420 597 317 578
M +420 733 530 695

Obsah

Rozhovor

  • Z pražského metra do údolí smrti až po vznik komplexní projekční kanceláře
  • Z mmcité+ je egoé plus

Komerční prezentace

Kolejový průmysl

  • SWIETELSKY Rail CZ na extrémně vytíženém Novém spojení v Praze nasadil nejmodernější techniku. Pracuje se pouze v noci
  • Příprava klíčové stavby pokročila, Modernizace a zdvoukolejnění trati Brno – Přerov, úsek Kojetín – Přerov s rychlostí 200 km/h
  • Rekonstrukce výpravní budovy v žst. Havířov
  • Rekonstrukce železniční stanice Poříčany na trati Velim – Poříčany
  • Mosty na železniční trati Veselí nad Lužnicí – Doubí u Tábora
  • Rok „Fénixe“ je hlavně o nasazení obnovovacího vlaku SMD 80.N
  • Výhybky pro vysokorychlostní tratě od tuzemského dodavatele
  • Litoměřický Chládek a Tintěra rozjel rozsáhlou rekonstrukci tramvajové trati z Mostu do Litvínova
  • Automatické přelaďování CAB rádia FXM20
  • Gefos se na dopravních stavbách nezastavil
  • GreFix: unikátní nástřiky kovových a ocelových konstrukcí
  • Anti-trespass panely v žst. Křižanov
  • CHVALIS: Hydraulické pomocné i trakční pohony pro lokomotivy a motorové vozy
  • Dlouhodobý monitoring kolejových konstrukcí u tramvajových křižovatek se zaměřením na mělké srdcovky
  • „Známe tradiční řešení a vidíme nová,“ zní z nového holdingu MONVIA

Zajímavosti z oboru

  • Zkušenosti z ražeb průzkumného díla metra I.D v Praze, úsek PAD 4
  • Ocel, která zraje do krásy – Patinující ocel ze společnosti VÍTKOVICE STEEL je atraktivní vzhledově, ekonomicky i ekologicky
  • Lávka přes řeku Ohři ve Svatošských skalách
  • D11 v úseku Hradec Králové – Smiřice míří do finiše a Středisko asfaltových vozovek Metrostav Infrastructure jede na plný výkon
  • Nový most v Řečanech nad Labem bude propojen s cyklostezkou
  • Silničáři v Pardubickém kraji řeší výspravy poškozených komunikací
  • Východní Čechy zažívají v posledních letech dálniční boom, kterého jsme součástí
  • Chci vtáhnout do hry banky i velké dopravce
  • V Brně probíhá náročný projekt rozšíření Žabovřeské ulice
  • Nová estakáda zlepší plynulost dopravy v centru Přerova
  • Životnost konvenčních protihlukových panelů s ohledem na korozní agresivitu atmosféry v rámci České republiky
  • SUDOP PRAHA získal certifikát Excelentní kvalita RABF 2021