4/2020

Miliardy na chudokrevnost

Jsou‑li dálnice tepny hospodářského života, pak je při pohledu na mapu dálniční sítě řada našich regionů značně chudokrevná. Veřejnost oprávněně kritizuje pomalou výstavbu dálnic, novináři si s gustem smlsnou na různých srovnáních, kupříkladu jak dlouho trvá příprava klíčových dopravních staveb u nás a jak dokáže být rychlá v okolních státech. Oprávněně.

Přesto je třeba přiznat, že se za poslední léta udělalo dost práce. Minimálně vás o tom chce přesvědčit v úvodním rozhovoru čísla Radek Mátl, který se loni stal generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic. Podle jeho slov nás totiž čeká obrovský stavební boom. Pomalu dobíhá příprava velkých projektů jako je padesátikilometrový úsek D35 nebo stejně dlouhá dostavba dálnice D11 a chystá se i řada zkapacitnění či obchvatů měst.

Srovnáme‑li to s léty minulými, je rozhodně dobrou zprávou, že příprava a projektování dálniční sítě už není tak úzkým hrdlem stavebního řetězce. Druhým dechem je ale třeba dodat, že potřebné finance se budou shánět hodně složitě. Radek Mátl říká, že bude potřebovat 100 miliard ročně, aby ŘSD dodělalo síť podle současných plánů. Část pokryjí dotace z EU, část možná PPP projekty a půjčky, pokud se podaří dotáhnout pilot na D4. Ale do sta miliard to bude pořád daleko. A ve chvíli, kdy zažíváme druhý brutální útlum ekonomiky, je těžké si představit, že se v rozpočtu potřebné desítky miliard najdou.

Inspirativní čtení přeje,

Petr Svoboda,
šéfredaktor

Předplatné

Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na www.konstrukce-media.cz, nebo kontaktujte paní Moniku Odstrčilovou, DiS.:

e-mail: odstrcilova@konstrukce-media.cz
T +420 597 317 578
M +420 733 530 695

Obsah